HTML - Wat zijn metatags


Wat zijn metatags nu precies, in dit artikel meer uitleg over deze regels die zich in de broncode van een website bevinden. Een metatag is eigenlijk een verborgen regel code die geplaatst moet worden in het <head> gedeelte van een website. Deze regels bevatten bijvoorbeeld informatie over de desbetreffende pagina van een website gericht op zoekmachines maar ook kunnen er metatags worden geplaatst voor andere doeleinden.

Voorbeelden

Een voorbeeld van een dergelijke metatag is de description tag. De bedoeling van deze tag is om een goede unieke omschrijving te geven over de content op de betreffende pagina. Deze omschrijving mag maximaal uit 160 karakters bestaan. Een ander voorbeeld is een metatag waarmee je aangeeft of een pagina wel of niet geindexeerd mag worden. De description is samen met de title tag in ieder geval bijzonder belangrijk. De description ziet er als volgt uit:

<meta name="description" content="Hier de beschrijving van jou website">

Niet relevante metatags

Er bestaan nog een aantal metatags die vaak staan in de broncode van websites maar deze zijn eigenlijk geheel overbodig. Je mag deze metatags natuurlijk altijd plaatsen en ook tags die niet op deze pagina staan maar zoekmachines zullen deze negeren.

Keyword
Er bestaat een metatag om een aantal sleutelwoorden die slaan op de pagina in te verwerken. Echter deze wordt tegenwoordig vanwege het vele misbruik volledig genegeerd door Google en andere zoekmachines en dus is het plaatsen geheel niet meer nodig.

<meta name="keywords" content="keyword1, keyword2, enz,">


Revisit
Deze tag zou de zoekmachine moeten vertellen hoe vaak deze moet terugkeren naar de pagina om deze te indexeren. De tag wordt door alle zoekmachines genegeerd.

<meta name="revisit-after" content="30 days">


Auteur
De metatag voegt geheel niets toe en is niet nodig om te plaatsen. Het kan eventueel een toegevoegde waarde zijn voor een website met meerdere auteurs om zodoende zelf te kunnen zien wie een artikel heeft geplaatst. Wil je voor Google een artikel koppelen aan een auteur met oog op het tonen in zoekresultaten gebruik dan rel="author".

<meta name="author" content="WebSonic.nl">


Generator
Wat ook vaak terugkomt is de onderstaande metatag die aangeeft in welk programma de website is gebouwd. Ook deze metatag is volledig overbodig.

<meta name="generator" content="FrontPage">


Copyright
Over het algemeen zal er een Copyright vermelding op de website zelf staan vermeld, bijvoorbeeld in de footer. Het plaatsen in een metatag is wat dat betreft niet nodig.

<meta name="copyright" content="2020">


Expires
Het idee achter de Expires tag is dat er aangegeven wordt wanneer een bepaalde pagina niet meer relevant is, bijvoorbeeld in het geval van een tijdelijke aanbieding. In de praktijk zal dit niet werken richting zoekmachines en dit maakt de tag overbodig. Wel heeft Google een vergelijkbare metatag ge´ntroduceerd specifiek voor Google, deze hier.

<meta name="expires" content="Fri, 04 Jan 2019 08:21:57">


GEO
De onderstaande metatags bestaan om de locatie van een bedrijf aan te geven.

<meta name="geo.position" content="latitude; longitude">
<meta name="geo.placename" content="Plaatsnaam">
<meta name="geo.region" content="Regio">


Site-verification
Diverse services gebruiken een metatag om te verifieren dat je de eigenaar van een website bent. Google biedt deze optie ook als het gaat om het Webmaster Centrum maar in dit geval en in een hoop andere gevallen zijn er alternatieve manieren om je website te verifieren waardoor het plaatsen van deze metatag ook geheel niet nodig is.

<meta name="google-site-verifiation" content="XXXXXXX">