Website - Checklist afronding website


Checklist afronding website

Ben je bezig met het ontwikkelen van een nieuwe website dan zijn er in de laatste fase na het ontwerp en de bouw altijd nog een hoop puntjes die op de i gezet en gecontroleerd moeten worden. Om bepaalde zaken die soms vrij belangrijk zijn niet over het hoofd te zien is het handig om een checklist bij de hand te hebben zodat je zeker weet dat alles in orde is en goed functioneert op het moment dat de website daadwerkelijk in de lucht gaat.

Hieronder een checklist met een reeks van deze puntjes.

  • Is er Google Analytics ingesteld (of ander pakket) om bezoek te meten.
  • Is er een 404 pagina aanwezig en zorg dat de inhoud de bezoeker verder helpt.
  • Stel in dat 404 foutmeldingen met Google Analytics worden gemeten om deze errors zodoende later eruit te vissen en op te lossen.
  • Is de 'www' variant en niet www variant correct ingesteld, bijvoorbeeld met .htaccess.
  • Is er een XML sitemap.
  • Is Google Search Console ingesteld, koppel eventueel dan een XML sitemap.
  • Test, mits aanwezig de interne zoekfunctie en controleer of de zoekresultaten goed worden weergegeven en check of de navigatie werkt om de resultaten te filteren.
  • Is er in Google Analytics ingesteld dat zoekopdrachten worden gemeten.
  • Betreft het een webwinkel? zorg dan dat bestellingen worden gemeten door Analytics.
  • Zijn doelen in Google Analytics ingesteld?
  • Worden eventuele downloads gemeten met Google Analytics.
  • Test interne en externe links (controleer of er verwijzingen zijn naar testdomeinen).
  • Check (eventueel met zoekfunctie) op achtergebleven testcontent (lorem ipsum).
  • Test de website goed in de bekende browsers als Google Chrome, Firefox en Internet Explorer.
  • Indien de website responsive is test de website dan op verschillende apparaten.
  • Controleer of mogelijkheden om te delen correct werken, zoals buttons van Twitter, Facebook en Google+ maar ook de tell-a-friend optie indien aanwezig.
  • Test eventuele formulieren op de website, denk aan contactformulieren, reactiemogelijkheden, etc.
  • In het geval van een webshop test het kunnen geven van waarderingen, het toevoegen van tags, het kunnen vergelijken van producten, het wensenlijstje en test het hele bestelproces. Controleer ook of de bevestiging per mail aankomt en correct is.
  • Controleer of voor elk formulier aanwezig op de website de juiste velden als verplicht zijn ingesteld en dat de juiste ontvanger is ingesteld.
  • Optie om in te schrijven voor nieuwsbrief aanwezig? Test dan of de gegevens goed worden opgeslagen.
  • Controleer of er een favicon is ingesteld.
  • Controleer of er een robots.txt bestand aanwezig is.
  • Valideer HTML / CSS en corrigeer eventuele fouten.
  • Verwijder eventuele HTML / CSS comments.
  • Zorg dat er een printstylesheet aanwezig is.
  • Controleer alt tags van afbeeldingen.
  • Controleer of url's gebruiksvriendelijk zijn.
  • Controleer op dubbele content.
  • Controleer gebruik headings (h1, h2, h3).
  • Controleer paginatitels en omschrijvingen.
  • Controleer selected state menu, mouse-over links en eventueel het kruimelspoor.
  • Controleer een eventuele taalselectie.
  • Zijn er 301 redirects ingesteld van oude naar nieuwe content.
  • Controleer copyright, disclaimer / privacy statement, etc.
  • Test overige functionaliteiten (ook in de bekende browsers).
  • Is er een RSS vermelding in de header geplaatst (mits van toepassing). Browsers tonen dit niet meer maar gebruikers met een extensie kunnen dit nog wel zien.
  • Aanwezig op sociale netwerken?, zorg dat er links naar toe verwijzen.
  • Controleer nog even de laadtijd van de website.
  • Controleer beveiliging.
  • Controleer in Webmaster Tools of Geografische doelregio goed is ingesteld evenals Crawlsnelheid en voorkeursdomein.
  • Controleer of AdWords codes zijn geplaatst mits van toepassing.
  • Maak een backup van de website voor live gaan.

Laat eventueel ook anderen de website bekijken en testen. Een frisse blik is altijd goed en zodoende komen er mogelijk puntjes naar boven die je zelf over het hoofd had gezien.