Website - Checklist afronding website


Checklist afronding website

Ben je bezig met het ontwikkelen van een nieuwe website dan zijn er in de laatste fase na het ontwerp en de bouw altijd nog een hoop puntjes die op de i gezet en gecontroleerd moeten worden. Om bepaalde zaken die soms vrij belangrijk zijn niet over het hoofd te zien is het handig om een checklist bij de hand te hebben zodat je zeker weet dat alles in orde is en goed functioneert op het moment dat de website daadwerkelijk in de lucht gaat.

Hieronder een checklist met een reeks van deze puntjes.

  • Is er Google Analytics ingesteld (of ander pakket) om bezoek te meten.
  • Is er een 404 pagina aanwezig en zorg dat de inhoud de bezoeker verder helpt.
  • Stel in dat 404 foutmeldingen met Google Analytics worden gemeten om deze errors zodoende later eruit te vissen en op te lossen.
  • Is de 'www' variant en niet www variant correct ingesteld, bijvoorbeeld met .htaccess.
  • Is er een XML sitemap.
  • Is Google Webmastertools ingesteld, zo ja maak en koppel eventueel een XML sitemap.
  • Test, mits aanwezig de interne zoekfunctie en controleer of de zoekresultaten goed worden weergegeven en check of de navigatie werkt om door de resultaten te bladeren.
  • Is er in Google Analytics ingesteld dat zoekopdrachten worden gemeten.
  • Betreft het een webwinkel? zorg dan dat bestellingen worden gemeten door Analytics.
  • Zijn doelen in Google Analytics ingesteld?
  • Worden eventuele downloads gemeten met Google Analytics.
  • Test interne / externe links (controleer of er verwijzingen zijn naar testdomeinen).
  • Check (eventueel met zoekfunctie) op achtergebleven testcontent (lorem ipsum).
  • Test de website in de bekende browsers: Firefox, Internet Explorer 7, 8, 9 en hoger, Google Chrome, Safari, eventueel Opera en een textbrowser.
  • Test de site in verschillende resoluties (1600x1200,1280x1024,1152x864,1024x768), gebruik eventueel Google Labs Browser Size.
  • Controleer of mogelijkheden om te delen correct werken, zoals buttons van Twitter, Facebook en Google+ maar ook de tell-a-friend optie.
  • Test eventuele formulieren op de website zoals contactformulieren en eventuele reactiemogelijkheid plus het toevoegen van tags.
  • In het geval van een webshop test het geven van waarderingen, het toevoegen van tags, vergelijken van producten, het wensenlijstje, het plaatsen van reviews en test het hele bestelproces inclusief betaling. Controleer ook de bevestiging per mail, of deze aankomt en correct is.
  • Controleer of voor elk formulier aanwezig op de website de juiste velden als verplicht zijn ingesteld en dat de juiste ontvanger is ingesteld.
  • Optie om in te schrijven voor nieuwsbrief aanwezig? test dan of de gegevens goed worden opgeslagen.
  • Controleer of er een favicon is ingesteld.
  • Controleer of er een robots.txt bestand aanwezig is.
  • Valideer HTML / CSS en corrigeer eventueel laatste fouten.
  • Verwijder eventuele HTML / CSS comments.
  • Zorg dat er een printstylesheet aanwezig is.
  • Controleer alt tags afbeeldingen.
  • Controleer of url's gebruiksvriendelijk zijn.
  • Controleer op dubbele content.
  • Controleer gebruik headings (h1, h2, h3).
  • Controleer paginatitels en omschrijvingen.
  • Controleer selected state menu, mouse-over links en eventueel kruimelspoor.
  • Controleer een eventuele taalselectie.
  • Zijn er eventuele 301 redirects ingesteld van oude naar nieuwe content.
  • Controleer copyright, disclaimer / privacy statement.
  • In het geval van HTML5 elementen zoals audio en video zorg dat er een fallback is voor browsers die dit niet ondersteunen.
  • Test overige functionaliteiten (ook in de bekende browsers).
  • Is er een RSS vermelding in de header geplaatst (mits van toepassing). Browsers tonen dit niet meer maar gebruikers met een extensie kunnen dit nog wel zien.
  • Aanwezig op sociale netwerken?, zorg dat er links naar toe verwijzen.
  • Als er een mobiele versie van de website is test de website dan op mobiele telefoons.
  • Controleer nog even de laadtijd van de website.
  • Controleer beveiliging.
  • Controleer in Webmaster Tools of Geografische doelregio goed is ingesteld evenals Crawlsnelheid en voorkeursdomein.
  • Controleer of AdWords codes zijn geplaatst mits van toepassing.
  • Maak een backup van de website voor live gaan.

Laat eventueel ook anderen de website bekijken en testen. Een frisse blik is altijd goed en zodoende komen er mogelijk puntjes naar boven die je zelf over het hoofd had gezien.