Google Analytics - Universal Analytics


Eind oktober 2012 kondigde Google Universal Analytics aan. Met Universal Analytics worden er diverse nieuwe functies geintroduceerd die de manier wijzigen waarop gegevens worden verzameld en georganiseerd in een account. Deze functies zijn gericht op het beter inzichtelijk krijgen van de interactie van bezoekers op een website / webshop.

Elke bezoeker aan een website krijgt automatisch een uniek ID toegewezen door middel van een enkele cookie die wordt geplaatst. Een groot voordeel als een bezoeker zich ook registreert op een website en in de toekomst telkens moet inloggen is dat met behulp van het unieke ID alle bezoeken en acties op de betreffende website aan dit ID kunnen worden gekoppeld, dit kan dan ongeacht het gebruikte apparaat of browser. Zodra iemand zich registreert met Google Chrome maar later terugkeert met Firefox dan zal door in te loggen het gedrag van diegene automatisch worden gekoppeld aan het al bestaande nummer. Dit werkt precies hetzelfde met desktop en mobiel / tablet mits er uiteraard ingelogd wordt.

Zo is goed te zien hoe bezoekers zich gedragen en op basis hiervan kunnen eventueel acties ondernomen worden. Denk bijvoorbeeld ook aan webshop, zo kan er bekeken worden of gebruikers die mobiel inloggen later weer terugkeren naar de desktopsite om een aankoop te doen. Universal Analytics komt zodoende dan ook het meeste tot zijn recht indien bezoekers op een website zich eerst moeten registreren en later weer inloggen.

In de klassieke versie van Analytics zoals het bedrijf dit noemt draait alles alleen om sessies (bezoeken) en indien dezelfde gebruiker een website op een ander apparaat opnieuw bezoekt en inlogt wordt dit dus geregistreerd als een nieuw bezoek. Op de klassieke manier worden er ook meerdere cookies (utma, utmb, utmc, utmz) geplaatst, met Universal Analytics gaat het dus om slechts een cookie met het unieke nummer.

Aanvullend op het bovenstaande is het mogelijk om met het Measurement Protocol en extra verzamelmethoden gegevens van elk willekeurig digitaal apparaat te verzamelen en naar Google Analytics te verzenden, zodoende is het meten dus niet beperkt tot alleen websites. Denk bijvoorbeeld opnieuw aan webshops en het meten van offline bezoeken of andere zaken, je zou zelfs het koffiegebruik op kantoor op deze manier kunnen meten.

Tracking code

Met Universal Analytics wijzigt ook de code die geplaatst moet worden op een website om gegevens te verzamelen. In plaats van ga.js wordt analytics.js gebruikt, een voorbeeld van de nieuwe code zie je hieronder, deze code moet voor de </head> tag geplaatst worden.

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXXXX-XX', 'website.nl');
ga('send', 'pageview');
</script>


E-commerce

In een andere tutorial over Google Analytics op de site wordt uitgelegd hoe je met het pakket bestellingen in een webwinkel kunt meten. De bijbehorende code die hiervoor benodigd is voor Universal Analytics zie je in de betreffende tutorial en ook hieronder.

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXXXX-XX', 'website.nl');
ga('send', 'pageview');
ga('require', 'ecommerce', 'ecommerce.js');

ga('ecommerce:addTransaction', {
        'id': '1234', // Ordernummer
        'affiliation': 'WebSonic', // Naam webwinkel
        'revenue': '11.99', // Totaalbedrag
        'shipping': '5', // Verzendkosten
        'tax': '1.29', // BTW
        'currencyCode': 'EUR' // Valuta
});

// Voor elk item dient het onderstaande stuk opnieuw geplaatst te worden
ga('ecommerce:addItem', {
        'id': '1234', // Ordernummer
        'name': 'Fluffy Pink Bunnies', // Productnaam
        'sku': 'DD23444', // Artikelnummer
        'category': 'Party Toys', // Categorie
        'price': '11.99', // Productprijs
        'quantity': '1' // Aantal
});

ga('ecommerce:send');
</script>

Event tracking

Nadere uitleg over het meten van gebeurtenissen lees je in deze tutorial, hieronder zie je de code staan die gebruikt moet worden in een knop of link met dezelfde parameters.

<button onclick="ga('send', 'event', 'Downloads', 'PDF', 'Verslag 2009');"><button>