Google Analytics - Google Tag Manager


Google lanceerde in 2012 een tool genaamd Google Tag Manager. Het idee van Tag Manager is dat je als eigenaar van een website eenvoudig tags op een website kan beheren. In de tool kunnen tags van AdWords, Analytics en ook niet-Google-tags ingevoerd en bijgewerkt worden zonder dat de betreffende site aangepast hoeft te worden.

Wat er wel eenmalig moet gebeuren is dat er een code afkomstig van Tag Manager ingevoegd moet worden op alle pagina's van een website. Het containerfragment vervangt dan de codes van Google AdWords, Google Analytics en codes van anderen. Nadat het containerfragment is toegevoegd kunnen tags worden toegevoegd en worden bewerkt via Tag Manager. Een voorbeeld van een code van Google Tag Manager zie je hieronder.

<noscript><iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-XXXX"
height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start':
new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src=
'//www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,'script','dataLayer','GTM-XXXX');</script>


Google geeft aan doordat de code van de website op deze manier niet meer bewerkt hoeft te worden dit de kans op fouten flink verkleint en het inschakelen van een webmaster hiermee niet nodig is. Handig is ook dat op deze manier tags snel en ge´mplementeerd kunnen worden en een ander voordeel is dat Google Tag Manager tags asynchroon laad, zodat pagina's (vaak) sneller zullen laden dan wanneer er losse tags gebruikt worden.

Google Tag Manager is op dit moment alleen beschikbaar in het Engels maar binnenkort volgen ook andere talen, waarschijnlijk zal dan ook Nederlands worden toegevoegd.