Google Analytics - Informatie en opties


Statistieken zijn erg handig en nuttig voor websites. Hiermee kan eenvoudig bijgehouden worden hoeveel bezoekers er dagelijks komen op een site en zie je waar bezoekers vandaan kwamen, welke browser er werd gebruikt evenals de gebruikte resolutie, uit welk land ze kwamen, etc. Al met al zijn er op de manier veel gegevens naar voren te halen.

Urchin

Google Analytics is een dergelijk pakket om gegevens over bezoekers van een website te verzamelen en direct ook een van de meest uitgebreide gratis tellers op dit moment beschikbaar. Het pakket is ooit ontstaan uit de overname van het bedrijf Urchin Software Corporation. Dit bedrijf werd in 1995 opgericht door Paul Muret and Scott Crosby oorspronkelijk onder de naam Web Depot. Nadat de focus in 1998 volledig werd gericht op Urchin Software werd het pakket steeds populairder en in 2003 werd ervoor gekozen om de naam van het bedrijf dan ook te wijzigen naar Urchin Software Corporation.

In augustus 2004 werd het bedrijf op de Search Engine Strategies conferentie benaderd door vertegenwoordigers van Google voor een eventuele samenwerking. Uiteindelijk nam Google het bedrijf in november 2005 over voor een vermoedelijk bedrag van ongeveer 30 miljoen dollar, een half jaar werd het pakket omgedoopt tot Analytics en gratis beschikbaar gesteld. De eerste versie was alleen beschikbaar op basis van uitnodigingen.

Analytics

De mogelijkheden van Analytics zijn bijzonder uitgebreid. Standaard kan uiteraard het aantal unieke bezoekers per dag bekeken worden evenals verwijzende websites, gebruikte besturingsystemen, gebruikte browsers, landen, etc. maar ook meer geavanceerde opties zijn beschikbaar zoals het kunnen meten van een webshop, het meten van zoekopdrachten en het maken van eigen rapporten en segmenten.

Een kort overzicht van de mogelijkheden,

  • Pageviews per dag/maand/week
  • Unieke bezoekers per dag/maand/week
  • Resolutie van de bezoeker
  • Browser van de bezoeker
  • Site van herkomst
  • Talen
  • Realtime dashboard
  • Besturingssystemen
  • Schermkleuren
  • Java-ondersteuning
  • Flash
  • Zoekopdrachten bijhouden
  • E-commerce gedeelte
  • Eventueel welke zoekwoorden werden gebruikt
  • Tijd gemiddeld die wordt besteed per pagina / onderdeel
  • Gemiddelde totale tijd op de website
  • Gemiddelde aantal pagina's weergave
  • Hoeveel mensen de website verlieten op een pagina
  • Land van herkomst
  • Paden die bezoekers hebben gevolgd
  • Site overlay, klikpunten op de website (klikpatronen)
  • Belangrijkste inhoudsoverzicht met meestbezochte pagina's
  • Per map bekijken wat het meest bezocht werd
  • IP-filter
  • Domein-filter
  • Gebruikersbeheer, meerdere accounts toegang geven als beheerder
  • Gebruikersbeheer, meerdere accounts toegang geven als kijker
  • Netwerkeigenschappen
  • Eventuele AdWords koppeling mogelijk
  • Doelen en trechters (funnels) instellen.

Aanmelden

Aanmelden voor Analytics kan via deze link. Je hebt hiervoor een Google Account nodig. Na het aanmelden kun je starten met het aanmaken van een profiel voor een website. Uiteraard is het nodig voordat je stats kunt bekijken om een code toe te voegen aan de een site. Een voorbeeld van een code hieronder, deze plaats je voor de </head> tag.

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXXXX-XX', 'website.nl');
ga('send', 'pageview');
</script>

Statistieken

De statistieken waar het uiteindelijk natuurlijk allemaal om gaat. Na het inloggen kom je standaard terecht op de startpagina met een overzicht van alle ingestelde websites. Als de lijst erg lang is dan is er een zoekfunctie om de gewenste website naar voren te halen, anders klik gewoon op een profiel om de statistieken te openen en te bekijken.

Zodra je klikt op een site krijg je het Doelgroepoverzicht te zien, op deze pagina een korte samenvatting van de prestaties, zo zie je het aantal unieke bezoekers, paginaweergaven, de gemiddelde bezoekduur, percentage nieuwe bezoeken en het weigeringspercentage.

Google Analytics informatie en opties

Standaard worden de statistieken getoond van de afgelopen 30 dagen. Deze periode kan aangepast worden middels de optie rechtsboven, je kiest hier dan zelf een periode. Aan de linkerkant zie je dan het menu om de statistieken verder te bekijken, de onderdelen zijn: Realtime, Doelgroep, Verkeersbronnen, Inhoud en als laatste staat daar Conversies.

Op deze manier is er een keur aan informatie op te vragen over een website, navigeer even door de verschillende onderdelen om alles te kunnen bekijken. In de andere tutorials onder andere het filteren van je eigen IP adres en het bijhouden van zoekopdrachten.

Gratis

Google Analytics is gratis echter zit hier wel een limiet aan, de gratis versie is beperkt tot 5 miljoen paginaweergaves per maand. Gebruikers die eventueel een actief AdWords account hebben beschikken over een onbeperkt aantal paginaweergaves. Verder wordt data minimaal 25 maanden opgeslagen. Dit betekent dus dat je na deze 25 maanden de data zult moeten exporteren om er zeker van te zijn dat je altijd over deze gegevens blijft beschikken. Het wil ook weer niet zeggen dat de data direct weg is na deze periode.