Google Analytics - Geavanceerde segmenten gebruiken


Google Analytics kent een hulpprogramma genaamd Geavanceerde segmentatie. Met deze geavanceerde segmenten is het mogelijk om bepaalde gegevens binnen een rapport te filteren en te groeperen. Op deze manier kunnen bepaalde gegevens over je website naar voren gehaald worden om deze zodoende te kunnen analyseren.

Opmerkingen

Wat hierbij direct even handig is om te weten is dat aangemaakte segmenten beschikbaar komen voor alle websiteprofielen in je eigen account in tegenstelling tot filters die per profiel worden toegepast. Een ander verschil met filters is dat deze op paginaniveau worden toegepast, bij segmenten gaat dit op bezoekniveau. Een laatste verschil is dat filters gegevens filteren bij binnenkomst en dit definitief wordt toegepast en dus niet meer teruggedraaid kan worden. Bij segmenten gebeurt dit niet en verwijderen is ook mogelijk.

Er zijn een aantal standaardsegmenten beschikbaar binnen Analytics die je kunt toepassen per rapport. Een overzicht van de standaardsegmenten zie je hieronder.

  • Alle bezoeken
  • Nieuwe bezoekers
  • Terugkerende bezoekers
  • Betaald zoekverkeer
  • Niet-commercieel zoekverkeer
  • Zoekverkeer
  • Direct verkeer
  • Verwijzingsverkeer
  • Bezoeken met conversies
  • Bezoeken met transacties
  • Mobiel verkeer
  • Niet-geweigerde bezoeken

Toepassen

Het toepassen doe je door linksboven in een rapport te klikken op de knop "Geavanceerde segmenten". Kies dan links de gewenste standaardsegmenten, dit kunnen er maximaal vier tegelijk zijn. Klik daarna op de knop Toepassen waarna het rapport wordt bijgewerkt.

Geavanceerde segmenten gebruiken

Daarnaast is het ook mogelijk om zelf aangepaste segmenten te maken. Een eenvoudig voorbeeld is het directe verkeer in combinatie met het aantal aangeklikte AdSense advertenties. Een ander voorbeeld is er met categorieen zoals particulier en zakelijk, op deze manier kun je eenvoudig op basis van URL het bezoek aan beide groeperen met aanvullende voorwaardes zoals tijd op pagina, paginadiepte, weigeringspercentage, etc.

Op deze manier kunnen talloze combinaties gemaakt worden met diverse voorwaarden. Om nu een segment te maken klik opnieuw boven een rapport op de knop 'Geavanceerde segmenten' en klik daarna rechts op de knop 'Nieuw aangepast segment'. Een andere manier om dit te doen is door binnen het profiel te klikken op de knop Beheerder en op de pagina die volgt te klikken op 'Geavanceerde segmenten'. Op deze laatste manier kun je ook eenvoudig geavanceerde segmenten kopiŽren, delen of eventueel weer verwijderen.

Je kunt dan vervolgens het geavanceerde segment maken. Kies hier de gewenste dimensies en statistieken, kies een voorwaarde en vul een waarde erachter in.

Geavanceerde segmenten gebruiken

Het segment kan getest worden via de knop "Segment testen" onderaan waarna een waarde tevoorschijn komt. Geef eventueel bovenaan een naam op en klik daarna onderaan op Segment opslaan. Door nu boven een rapport weer te klikken op de knop 'Geavanceerde segmenten' kan het zelfgemaakte segment geactiveerd worden.

Delen

Net als dit kan met aangepaste rapporten kan een gevanceerd segment gedeeld worden met andere gebruikers. Ook hier deel je dan niet de statistieken zelf maar puur de opbouw van het segment. Na een klik op de Delen knop achter een segment krijg je een link die je kunt sturen naar anderen die vervolgens het geavanceerde segment kunnen gebruiken.