Google Analytics - Experimenten


Een onderdeel van Google Analytics is genaamd Content Experiments waarmee je als eigenaar van een website eenvoudig meerdere versies van een pagina kunt testen onder bezoekers. Door deze experimenten uit te voeren kun je bepalen welk ontwerp effectiever is. Denk bijvoorbeeld aan een experiment waarbij de eerste versie van een pagina een grote afbeelding inclusief link bevat en de tweede versie alleen een kop met link, je kunt dan zo bekijken of het plaatsen van deze afbeelding zin heeft of dat juist meer mensen op de kop klikken. Een experiment wordt willekeurig getoond aan bezoekers, de eerste bezoeker krijgt dan versie A te zien en een tweede bezoeker krijgt versie B voorgeschoteld.

Experiment opzetten

Om nu te starten met het opzetten van een experiment ga binnen Analytics naar de betreffende website en klik aan de linkerkant op Inhoud en kies daarna in het menu dat opent voor Experimenten. Je komt dan op de pagina waar je kunt beginnen met een experiment, voer hier als eerste bovenaan het adres in van de pagina die je wilt gaan verbeteren en klik daarna eronder op de blauwe knop 'Beginnen met experimenteren'. Het opzetten van een nieuw experiment is eenvoudig en gaat in 4 verschillende stappen.

Als er al experimenten zijn opgezet dan zie je de pagina zoals in de screenshot hieronder niet maar komt er een overzicht met alle opgeslagen en lopende experimenten in beeld.

Experimenten

Pagina's instellen

Op de pagina die volgt geef als eerste bovenaan het experiment een naam. Eronder zie je dan een blokje Oorspronkelijke pagina en eronder zie je dan een blok genaamd 'Variant 1' staan. Vul als eerste het adres van de originele pagina in, aan de rechterkant wordt dan een screenshot getoond. Geef eventueel ook een naam op voor deze pagina.

Zodra je dit gedaan hebt vul eronder het adres in van de eerste variant van de pagina. De test gaat dus niet om onderdelen op pagina's maar echt verschillende versies van een pagina. Via de knop Variant toevoegen kun je eventueel meerdere versies toevoegen.

Klik dan op de knop Opslaan en volgende om door te gaan naar de volgende stap.

Experimenten

Opties

Nu je de URL's hebt opgegeven, van de originele pagina en van de variant komen de opties. Kies hier, of stel hier als eerste een doel in. Een doel kan bijvoorbeeld een bestemingspagina of een gebeurtenis zijn. Eronder kies je dan hoeveel procent van alle bezoekers deel moeten gaan uitmaken van het experiment. Eronder kun je eventueel inschakelen dat je een e-mail krijgt in het geval van belangrijke wijzigingen. Onder de geavanceerde opties kan de optie 'URL's van varianten herschrijven naar origineel in inhoudsrapporten' ingeschakeld worden evenals de minimumtijd van het experiment, voor deze tijd (standaard twee weken) zal Analytics geen winnaar van het experiment uitroepen.

Experimenten

Codes toevoegen

Een experiment kan alleen uitgevoerd worden als er een code wordt toegevoegd aan de betreffende pagina. De derde stap is het toevoegen van deze code, je hebt hierbij de keus om deze code zelf toe te voegen maar als je geheel niet technisch bent dan staat hier ook een optie om instructies op te sturen naar iemand die de code wel kan toevoegen. Kies je voor deze laatste optie vul dan een mailadres in en pas eventueel het bericht eronder aan.

Klik dan op de knop verzenden om de instructies per mail op te sturen. In het bericht staat een link naar een pagina van Google Analytics waarop alle instructies staan.

Kies je ervoor om zelf de code te plaatsen klik op de optie 'Ik voeg de experimentcode zelf toe'. Als eerste is het natuurlijk belangrijk dat de trackingcode van Google Analytics aanwezig is op zowel de originele pagina als op de alternatieve variant. Pak daarna de code die in het veld staat en plaats deze direct na de HEAD tag op de originele pagina.

Experimenten

Controle

Klik na het toevoegen van de code op de knop Opslaan en volgende. Analytics zal dan gaan controleren of de code aanwezig is, er opent dan een popup waarin een bevestiging hiervan wordt getoond. Klik dan op de knop 'Perfect' en de laatste stap wordt geopend.

Experimenten

Starten

Je komt dan in de laatste stap terecht, je ziet dan hier hoe bezoekers de pagina's zien, wat het doel is en hoeveel bezoekers deel uitmaken van het experiment. Klik eventueel op de link 'Voorbeeld van alle experimenten weergeven' om de pagina's bekijken in een popup. Dit is direct een laatste controle of je het experiment goed hebt opgezet. Als alles klopt heb je de keuze om het experiment op te slaan of direct uit te voeren via de knoppen onderaan.

Experimenten

Daarna worden alle bezoekers van je website worden opgenomen in het experiment en krijgen de oorspronkelijke pagina of een van de varianten te zien. Het duurt vervolgens 24 tot 48 uur voordat de eerste gegevens zijn te zien en zodra er genoeg gegevens zijn binnengekomen zal Google Analytics zelf tonen welke pagina het best presteert.

Experimenten

Door later opnieuw te gaan naar Inhoud en dan Experimenten zie je het net ingestelde experiment en kan deze geopend worden om de details en eventuele winnaar te bekijken. Hier kan tevens het experiment gestopt worden of een variant uitgeschakeld worden.

Experimenten