Google Analytics - Browserformaat


In Analytics zit een feature in de vorm van Browserformaat. In het kort komt het er op neer dat je met deze optie kunt bekijken welk percentage van je bezoekers welk gedeelte van je website standaard in beeld ziet en misschien belangrijker nog, welk gedeelte dus niet. Dit is gebaseerd op de grootte van het browservenster en staat dus los van de resolutie.

Voorbeelden

Op deze manier kunnen bepaalde verbeteringen naar voren komen. Neem een knop op een pagina om informatie aan te vragen, stel dat na gebruik van de feature blijkt dat standaard de meeste bezoekers deze knop niet zien dan zou het een overweging kunnen zijn om de knop hoger op de pagina te plaatsen wat kan resulteren in meer aanvragen.

Een ander voorbeeld is afkomstig van Google zelf. Een aantal jaar geleden merkte een medewerker van Google op dat een hoop mensen wel de downloadpagina van Google Earth bezochten maar niet overgingen tot het daadwerkelijk downloaden van het programma. Na onderzoek bleek vervolgens dat 10 procent van de bezoekers de downloadknop niet konden zien zonder te scrollen. 10 procent lijkt weinig maar in dit geval ging het om een groot aantal bezoekers wat dus een hoop downloads scheelde.

Browser Size

Misschien komt deze functionaliteit bekend voor en dat zou kunnen kloppen want Google introduceerde in 2009 een experimentele tool genaamd Google Browser Size, een simpele versie van hetgeen wat nu in Analytics aanwezig is. Browser Size is dan ook vanwege de toevoeging in Google Analytics overbodig geworden en komen te vervallen.

Bekijken

De optie maakt onderdeel uit van 'Analyse op pagina', te vinden onder Inhoud. Zodra je Analyse op pagina hebt geopend dan staat de knop Browserformaat aan de rechterkant.

Google Analytics, Browserformaat

Na het inschakelen zie je dan direct het resultaat eronder in beeld in de vorm van een oranje vlak dat over de website wordt geplaatst. Het niet gekleurde gedeelte is het gedeelte van de website dat bezoekers standaard zien zonder te hoeven scrollen.

Bovenin heb je dan de optie om het percentage bezoekers te wijzigen en hier staat ook een optie om percentages eventueel direct op de website te tonen. In eerste instantie is hetgeen wat getoond wordt gebaseerd op bezoekers die de betreffende pagina hebben bezocht maar je kunt via de optie bovenin ook over schakelen naar gegevens van alle bezoekers aan de website. Hiertussen staat ook een optie "Internetgebruikers".

Google Analytics, Browserformaat