Google Analytics - Banners en Nieuwsbrieven meten


Naast de reguliere statistieken kun je met Google Analytics ook bijvoorbeeld downloads of kliks op bepaalde links op je eigen website meten. Dit kan echter ook andersom zodat je een banner of link kunt meten die juist op een andere website staat maar naar je eigen site linkt. Wellicht handiger nog, het meten van kliks op links die in een nieuwsbrief staan.

Het meten van deze links kan door een aantal campagnevariabelen / tags toe te voegen aan een URL. Dit zijn UTM tags en UTM is hierbij de afkorting voor Urchin Tracking Module. Er zijn in totaal een vijftal variabelen beschikbaar en dit zijn de onderstaande:

  • utm_source - Naam van de bron, bijvoorbeeld een nieuwsbrief
  • utm_medium - Soort medium, bijvoorbeeld een geplaatste banner of e-mail
  • utm_term - Campagnewoord, gebruikt voor betaalde keywords (AdWords)
  • utm_content - Campagneinhoud, gebruikt om een scheiding te maken tussen bijvoorbeeld twee links naar dezelfde pagina
  • utm_campaign - De naam van de campagne

Het is in principe zo dat je alleen de variabelen gebruikt die je echt nodig hebt en dus niet alle variabelen zijn vereist om externe links te meten. Nu heeft Google een eenvoudige tool gemaakt waarmee je een URL kunt genereren. Deze tool vind je op deze pagina.

Zelf maken

De URL's kan je uiteraard ook gewoonzelf maken. Dit begint door achter de URL te beginnen met een vraagteken, hierna volgen de variabelen die je van elkaar moet scheiden met het & teken. Als we als voorbeeld het meten van links in een nieuwsbrief nemen dan zou je hiervoor de variabelen utm_source, utm_medium en utm_campaign kunnen gebruiken. Stel dat er een nieuwsbrief is verzonden met daarin een vermelding naar de Google Doodles op WebSonic.nl dan zou de URL er als volgt uit kunnen zien.

http://www.websonic.nl/googledoodles.php?utm_source=nieuwsbriefmei&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrieven2009.


Hier is de bron "nieuwsbriefmei" omdat er bijvoorbeeld maandelijks een nieuwsbrief wordt verzonden maar dit kan uiteraard naar eigen smaak ingevuld worden. Medium is in dit geval dus e-mail maar bij een externe banner of externe video kan dit een andere naam kan krijgen. Bij campagnenaam vul je de naam in van de campagne waar alles onder valt.

In dit geval wordt er een scheiding gemaakt tussen nieuwsbrieven uit verschillende jaren dus wordt alles samengevat wat betreft de nieuwsbrieven uit 2009. Voor een webshop zou kunnen gelden dat er op deze manier meerdere campagnes opgezet worden omtrent Kerst, Pasen, etc. Bij het versturen van een nieuwsbrief in een andere maand geef je dan bij de bron bijvoorbeed "nieuwsbriefjuni" op en laat je de rest gelijk. Zodoende vallen de statistieken van een andere maand ook onder de campagne nieuwsbrieven2009.

Eventueel kun je nog gebruik maken in de link van "utm_content" om bepaalde elementen te definiŽren zoals eventueel een afbeelding of banner in een nieuwsbrief waarop geklikt is of je maakt een bepaald onderscheid tussen de verschillende artikelen.

Analytics

Om nu deze statistieken terug te zien in Google Analytics ga in het linkermenu naar "Verkeersbronnen". In het submenu dat opent klik dan op Bronnen en daarna op Campagnes. Hier zie je dan een overzicht van de campagnes en statistieken. Door nu bovenin op "Secundaire dimensie" te klikken kun je de gegevens verder uitsplitsen.

Banners en Nieuwsbrieven meten

Duplicate content

Zodra je bovenstaande tags gaat toevoegen aan een URL naar je website betekent dit in principe dat de desbetreffende pagina op twee verschillende URL's te bereiken is. Dit is eenvoudig op te lossen, zoals je in de URL ziet begint het Analytics gedeelte met een #:

#utm_source=nieuwsbriefmei&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrieven2009.