Google Analytics - Aangepast Bouncepercentage


Het weigeringspercentage, tegenwoordig Bouncepercentage genoemd binnen Analytics gaat over het aantal bezoekers dat na binnenkomst op een bepaalde pagina binnen de website direct weer vertrok. Je opent bijvoorbeeld een rechtstreekse link van een pagina, je leest het artikel en gaat weer weg. Aan de hand van dit bouncepercentage kan onder andere bekeken worden hoe goed een pagina of een hele website eigenlijk presteert.

Nu is dit een gegeven dat goed gebruikt kan worden voor een groot aantal websites en webshops maar het is ook zo dat het lang niet voor alle soorten websites een goede indicatie is. Denk bijvoorbeeld aan artikelen op een blog of een andere pagina met bepaalde content zoals contactgegevens, het kan goed zijn dat een bezoeker via Google direct vond wat hij zocht (informatie of contactgegevens) en daarna weer weg is gegaan.

Aangepast Bouncepercentage

Speciaal voor dit soort websites heeft Google een oplossing bedacht in de vorm van 'Adjusted bounce rate' oftewel in het Nederlands 'Aangepast Bouncepercentage'. Google doet dit trucje met behulp van Event tracking en hiervoor is een kleine toevoeging in de standaard code van Google Analytics vereist waarmee een minimale tijd wordt ingesteld.

Als deze ingestelde tijd is verstreken dan wordt de bezoeker niet langer gezien als een 'bounce' omdat deze bezoeker dan de minimale ingestelde tijd op de website is geweest, ongeacht of de bezoeker verder navigeert op de site of niet. De minimale tijd zal verschillen per type website en bepaal je daarom zelf, dit kan 15 seconden zijn of enkele minuten. Het is maar net op welk moment je denkt dat een bezoeker lang genoeg aanwezig is geweest.

Nadat de code is aangepast zal er dus een aangepast bouncepercentage te zien zijn in Analytics die dus gaat over bezoekers die niet de minimale tijd op de website hebben doorgebracht, de bezoekers die dus echt direct weer zijn vertrokken. Het gaat om het toevoegen van de onderstaande regel aan de standaard code van Google Analytics.

setTimeout("ga('send', 'event', '15_seconds', 'read')",15000);


'15_secondes' is als eerste de actie van het event en 'read' is het label, '15000' is het aantal seconden voordat het event wordt uitgevoerd. Verander 15000 in bijvoorbeeld 30000 voor 30 seconden. Volledig ziet de code van Analytics er dan uit zoals hieronder.

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXXXX-XX', 'website.nl');
ga('send', 'pageview');
setTimeout("ga('send', 'event', '15_seconds', 'read')",15000);
</script>


Google geeft nog wel even aan bij het bovenstaande dat de toevoeging wel een negatieve invloed kan hebben op de gebruikerservaring en ook zal het aantal hits richting Google toenemen. Het limiet hiervoor wat betreft het aantal hits is 10 miljoen per maand. Het advies van Google is om bovenstaande alleen toe te passen als dit echt nodig is.