Google - SEO


Een term die veel gebruikt wordt op het web is Zoekmachine optimalisatie / SEO (Search engine optimization). Zoals het woord al zegt optimaliseer je een website door tijdens de bouw en het vullen op bepaalde punten te letten voor zoekmachines, iets wat invloed heeft op je positie in de zoekresultaten. Waarom dit belangrijk is, is dat met name natuurlijk bedrijven hoger willen scoren in de organische zoekresultaten dan de concurrent.

Organische zoekresultaten

Er worden vaak diverse termen genoemd omtrent zoekmachine optimalisatie, hieronder even kort uitleg over een aantal van deze termen. Als eerste wordt er vaak gesproken organische zoekresultaten. Met organische zoekresultaten wordt de plek bedoeld in de reguliere zoekresultaten. Dit is een plek die niet te koop is en waar je dus voor optimaliseert om zo hoog mogelijk te scoren. De betaalde resultaten vindt je in Google boven de zoekresultaten, vaak met een gele achtergrond en advertenties staan rechts naast de zoekresultaten. Dit zijn allen advertenties waarvoor is betaald.

HTML

Naast de optimalisatie van de content voor Google wat verreweg het belangrijkste is kun je ook nog diverse zaken doen op het gebied van de HTML en CSS code. Als een zoekmachine je website indexeert ziet deze alleen de tekst en de broncode van je website en dus begint het met de opbouw en toegankelijkheid van de website. Houd de HTML code schoon, overzichtelijk en plaats alles wat te maken heeft met opmaak in een extern CSS document. Het schoonhouden is een advies, het levert je geen hogere ranking op.

Voor zoekmachines geldt in ieder geval wel dat het gebruik van Frames is uitgesloten.

Hoe Google je website bekijkt is heel goed te zien met een tekstbrowser. Het is zelfs mogelijk om dit online te bekijken met een tool die is gebaseerd op de tekstbrowser Lynx. Op deze manier ontdek je eventuele problemen die kunnen ontstaan door het gebruik van javascripts, cookies, sessie-id's of DHTML. Via onderstaande links meer informatie.

Link tutorial: Lynx view tekst browser
De HTML/XHTML validator vind je hier: W3C validator
De CSS validator vind je hier: CSS Validator
Tutorial: Voor en nadelen van frames

H1, H2, H3 etc.

Maar misschien 1 van de meest belangrijke onderdelen van de website zijn de H1 tags. De H1 tags zijn voor koppen bedoeld die je bovenaan een pagina plaatst. Hierin zet je dan de belangrijkste termen voor de pagina. De subkoppen plaatst je dan in H2, H3 etc.

De kopjes kun je maximaal gebruiken tot en met H6 waar de H6 minder zwaar weegt als de H1. Het is natuurlijk ook mogelijk om al je tekst tussen H1 tags te plaatsen en dit vorm te geven zodat het niet zo te zien is maar dit is uiteraard niet een geheel logische opbouw van een website maar heeft ook geen nut richting Google. Dit zal dan worden gezien als spam en het ergste wat je kan gebeuren is een verwijdering uit de index.

Voorkom in ieder geval het plaatsen van witte sleutelwoorden op een witte achtergrond waardoor ze voor een gebruiker niet leesbaar zijn maar wel ge´ndexeerd worden door Google. Dit wordt uiteraard als spam gezien en kan een verwijdering uit de index opleveren wat in het verleden al eens gebeurd is met de Duitse website van BMW.

Description en keywords

Naast de correcte code en de H1 koppen zijn daar de titel en de metatags. Van de metatags is de belangrijkste de Description tag. Voor de description tag geldt ook weer dat je niet hoeft te besparen hierop en een goede omschrijving is dan ook belangrijk. Houdt een omschrijving op maximaal 150 / 160 karakters en maak deze uniek.

Google zal in de zoekresultaten de description tonen als snippet direct onder de titel zodat bezoekers een samenvatting kunnen lezen waarover de pagina in kwestie gaat. Hoe beter de omschrijving hoe groter de kans is dat men doorklikt. De description tag heeft geen invloed op de ranking en Google kan eventueel zelf een omschrijving bedenken.

De Keywords metatag is op zich iets minder belangrijk doordat hier veel misbruik van gemaakt is in het verleden door veel onzinnige woorden te plaatsen om zodoende hoger te willen scoren. Google maakt dan ook geen gebruik meer van deze metatag. Ga je toch keywords plaatsen let er op dat je maximaal 5 tot 7 woorden per pagina gebruikt, over het algemeen zullen er meer niet ge´ndexeerd worden.

Overige metatags zoals taal, auteur of copyright kun je laten vervallen.

Titletag

Wellicht het meest belangrijke onderdeel van je pagina is de paginatitel. Deze titel zie je terug in de titelbalk van de browser, echter nog veel belangrijker, de titel is te zien in de zoekresultaten van Google. Geef in deze titel een goede omschrijving van de inhoud van de pagina en maak deze niet te kort maar ook niet te lang. Houdt de titel op maximaal 65 tot 70 karakters en plaatst keywords zover mogelijk vooraan in de titel.

Je kunt eventueel beslissen om in de titel standaard de website of bedrijfsnaam op te nemen. Als deze een belangrijke keyword bevat is dat aan te raden, heb je een naam waar geen keyword inzit zal het qua zoekresultaten niet relevant zijn om deze op te nemen in de titeltag omdat niemand in dat geval daarop zoekt. Echter kun je wel de bedrijfsnaam etc. in de titletag opnemen met het oog op branding. Plaats in dat geval de naam achteraan in de titel om zodoende keywords eerder te kunnen plaatsen. Uiteraard kan dit ook aan het begin, echter als je een lange naam hebt gaat dit ten koste van de rest van de titel.

Bedrijven

Zolang je geen gekke dingen doet is optimalisatie altijd goed. Voor bedrijven geldt wel dat ze goed moeten oppassen met welk bedrijf zij in zee gaan voor de optimalisatie. Voordeel van een goed bedrijf met zoekmachine optimalisatie is de eventuele aanvullende zoekmachine marketing met bijvoorbeeld Google Adwords.

Let wel op dat een nummer 1 positie of een plek op de eerste pagina van de zoekresultaten nooit gekocht of gegarandeerd kan worden. Ook zijn er geen bedrijven die een speciale relatie met Google hebben of een website voorrang kunnen geven.

Meer informatie van Google zelf over SEO bedrijven lees je hier.

Video's en afbeeldingen

Als je veel gebruik maakt van video's is de kans groot dat deze ook worden gevonden in de zoekmachine. Daarom is het belangrijk om een goede thumbnail te kiezen voor de video die te zien is in de resultaten maar zorg er vooral voor dat er een goede omschrijving bij de video zit evenals een aantal belangrijke keywords. Gebruik in het geval van veel video's eventueel een video sitemap en dien deze in bij Google.

Overig

Buiten alles om kost echte zoekmachine optimalisatie erg veel tijd en is dit een proces dat continue doorgaat en zie je hier boven slechts een aantal simpele tips. Onder de Google tutorials meer over optimalisatie, onder andere afbeeldingen en PDF-bestanden maar ook een tutorial over duplicate content, sitemaps en de richtlijnen voor webmasters.

Deze vind je in het overzicht hier: Google tutorials.

Een aantal laatste tips:

  1. Stel een voorkeursdomein in, met of zonder www.
  2. Gebruik niet teveel javascripts en plaats de code in externe bestanden.
  3. Maak je website zo snel mogelijk.
  4. Plaats relevante keywords in interne links.
  5. Gebruik eventueel titles bij links.
  6. Plaats geen verborgen teksten / links.
  7. Gebruik sociale media.
  8. Zorg voor een correcte 404 pagina met een 404 status.
  9. Probeer relevante keywords te laten plaatsen in links naar je eigen site.