Google - Wat is PageRank


PageRank, de waarde van een website is tegenwoordig niet meer zo relevant zoals dit eerder altijd het geval was. Google heeft laten weten dat webmasters niet meer naar PageRank zouden moeten kijken. I wouldn't use PageRank or links as a metric. We've last updated PageRank more than a year ago (as far as I recall) and have no plans to do further updates. Think about what you want users to do on your site, and consider an appropriate metric for that. aldus de reactie van Google (2014).

Als je eenmaal opgenomen bent in de index van Google zal er een PageRank waardering aan je website toegekent worden, dit ligt tussen de 0 en de 10 maar zal beginnen op 0 en langzaam door de tijd afhankelijk van de groei van je website opbouwen.

PageRank is een techniek bedacht door Google en wie anders dan Google kan dit beter uitleggen. "PaginaBeoordeling hangt af van de unieke democratische natuur van het web door gebruik van zijn vaste link structuur als een indicator van een individuele pagina belangrijkheid. Bijvoorbeeld, Google interpeteert een link van page A naar page B als een stem, van page A, voor page B. Maar, Google kijkt naar meer dan alleen het aantal stemmen, of het aantal links dat een pagina krijgt; het analyseert ook de pagina die een stem uitbrengt. Stemmen van pagina's die zelf "belangrijk" zijn wegen zwaarder, en helpen om andere pagina's "belangrijk" te maken."

Belangrijke, hoge-kwaliteit sites ontvangen een hogere PageRank, welke Google zich elke keer dat er een zoekopdracht uitgevoerd wordt, herinnert. Natuurlijk betekenen belangrijke sites niets voor u als ze niets te maken hebben met uw zoekopdracht. Daarom combineert Google PageRank met hoogwaardige tekstherkennings technieken om pagina's te vinden die Ún belangrijk Ún relevant zijn voor uw zoekopdracht.

Google doorzoekt de hele site op aantal keren dat uw zoekterm(en) voorkomen en bekijkt alle aspecten van de inhoud van een pagina (en de inhoud van pagina's die naar die pagina linken) om te bepalen of het een goed resultaat is voor uw zoekopdracht."

Illustratie

De website Elliance.com heeft een Google PageRank illustratie gemaakt die je hieronder ziet en de verschillende stappen aardig goed weergeeft.

PageRank Illustratie

Controleren

De PageRank van een pagina is te controleren op meerdere manieren. De meest handige manier is de Google Toolbar voor browser Internet Explorer.

Het is echter wel zo dat de PageRank slechts een kleine indicatie geeft maar verder weinig zegt al is het voor een hoop mensen een obsessie. Intern hanteert Google een andere waarde waarvan niet bekend is hoe deze in elkaar steekt. Het getal dat je terugziet in de toolbar van Google is altijd een achterhaalde waarde aangezien deze niet doorlopend wordt bijgewerkt wat intern bij Google wel het geval is.

Bovendien is het slechts een van de ongeveer 200 factoren die Google hanteert voor het rangschikken van de zoekresultaten. Het advies is dan ook om je niet al te druk te maken om je PageRank maar meer om de inhoudt van je website. Het wil overigens ook niet zeggen dat een hoge PageRank garant staat voor een hoop bezoekers.

PageRank Sculpting

Er bestaan daarnaast nog een aantal PageRank termen die wel eens voorbij komen. Als eerste is dat PageRank Sculpting. PageRank Sculpting is een methode om PageRank te optimaliseren / verdelen met behulp van het nofollow attribuut. Normaal gesproken krijgt de hoofdpagina, de index pagina de hoogste PageRank doordat de meeste websites naar deze pagina linken. Het kan daarnaast voorkomen dat een andere pagina een hogere PageRank heeft doordat er naar de specifieke pagina veel gelinkt wordt. Vervolgens wordt de PageRank dan verdeeld over alle links die op de hoofdpagina staan naar de andere pagina's van je website en je uitgaande links.

Op deze manier wordt dan de PageRank verdeeld vanaf in dit geval de hoofdpagina waarbij geld, hoe meer links hoe minder PageRank per pagina of per uitgaande link. Voorheen was het zo dat door bepaalde pagina's uit te sluiten, door hier een 'nofollow' in de link op te nemen deze pagina's geen PageRank kregen van de hoofdpagina en dus zodoende werd de overgebleven PageRank verdeeld over de andere pagina's die doordaar iets meer 'kracht' kregen.

Echter Google heeft bekend gemaakt op een congres dat deze manier van PageRank verdelen niet meer werkt. Nu is het zo, al gebruik je de nofollow dat de overige links op de pagina nog steeds dezelfde waarde meekrijgen. Stel je hebt 10 punten te verdelen over 10 links, een punt per link dus. Je voorziet dan 5 links van het nofollow attribuut, dan krijgen de overige links nog steeds 1 punt per link en komen 5 punten te vervallen.

Voorheen zouden dan deze 5 links 2 punten per link krijgen. Daarbij kun je nog steeds wel nofollow toevoegen aan bijvoorbeeld links in reacties, waar het attribuut oorspronkelijk ook voor bedoeld is. Op deze manier geef je dan geen waarde aan de link mee. Dit kan met name voor grotere websites met veel reacties etc. een toevoeging zijn.

PageRank Hoarding

Het helemaal niet linken naar andere websites maar tegelijkertijd wel zoveel mogelijk inkomende links te genereren met als doel je PageRank positief te beinvloeden. Deze methode heet PageRank Hoarding. Dit is echter niet verstandig en wordt ook gezien als spam met als risico dat je een penalty van Google ontvangt.