Google - Ranking en A/B- en Multivariate testen


In Google Analytics zit een feature om eenvoudig experimenten uit te voeren op een website, op deze manier test je twee of meer verschillende varianten van een bepaalde pagina om te bekijken welke variant het beste presteert. Voordat deze feature in Google Analytics beschikbaar kwam kon ditzelfde gedaan worden met Google Website Optimizer en daarnaast zijn er vergelijkbare diensten van andere bedrijven beschikbaar.

Hetgeen wat je nu met Analytics kunt doen is A/B testen, iets wat nog niet kan met Analytics maar wel kon met Website Optimizer is multivariate testen uitvoeren. Op de laatst genoemde manier test je niet met verschillende pagina's maar test je combinaties van verschillende elementen op een pagina, denk bijvoorbeeld aan foto's, koppen of buttons.

Impact op zoekresultaten

Een belangrijke vraag die vaak bij Google binnenkomt is in hoeverre A/B- en Multivariate testen invloed hebben op de prestaties van een pagina in de zoekresultaten. Daarom heeft Google nu een aantal aanbevelingen online gezet om experimenten uit te voeren zonder dat dit veel invloed heeft op de prestaties van een website. Zo is cloaking bijvoorbeeld niet toegestaan, let dus op dat een test niet gebaseerd wordt op user-agent. Als voorbeeld wordt het altijd tonen van de originele content aan de Googlebot gegeven.

Voor het uitvoeren van A/B testen waarbij elke variant een eigen URL heeft wordt het gebruik van de canonical tag aanbevolen. Door deze te plaatsen op alle alternatieve URL's en te verwijzen naar het origineel geef je aan dat de originele pagina de juiste versie is en dus de voorkeur heeft. De canonical tag heeft de voorkeur boven de noindex-tag. Google geeft hierbij aan dat als je een test uitvoert op de homepage van een website je niet wilt dat zoekmachines deze niet indexeren maar dat je juist wilt aangeven dat de alternatieve URL's varianten zijn met nagenoeg gelijke content als de homepage van de website.

Een andere tip die wordt gegeven voor A/B testen is het gebruik van een 302 redirect in plaats van een 301 redirect. Dit gaat op als je bezoekers doorstuurt van de originele URL naar een alternatieve URL. Met een 302 redirect geef je aan dat de redirect tijdelijk is opgezet en dat de originele URL moet blijven bestaan in de index van een zoekmachine, met een 301 redirect geef je aan dat de geplaatste verwijzing permanent doorgevoerd is.

Experiment verwijderen

Als laatste geeft Google de tip om experimenten niet langer door te laten lopen dan nodig is. Een goede tool, en Google Analytics doet dit ook, geeft zelf aan zodra er genoeg informatie binnen is gekomen om een conclusie te kunnen trekken. De tijd om tot een conclusie te komen zal per website en experiment verschillen. Zodra het experiment is afgerond is het dus raadzaam om alle varianten en elementen weer te verwijderen. Mocht Google denken dat een experiment onnodig lang actief is dat dit ge´nterpreteerd kan worden als een poging om de zoekmachine te misleiden met alle gevolgen van dien.

Met deze aanbevelingen zal een experiment praktisch geen impact hebben op de prestaties van een website. Daarbij is het ook zo dat kleine wijzigingen zoals de kleur van een kopje of de tekst van een knop 'toevoegen aan winkelwagen' doorgaans weinig impact zullen hebben op de prestaties. Meer over Analytics experimenten lees je hier.