Windows Vista - Ultimate Extra: Tinker


Binnen Windows Vista is er ook een Extra uitgebracht door Microsoft genaamd Tinker. Tinker is een puzzelspel met in de hoofdrol een robot. De bedoeling van het spel is om niveaus te voltooien door met een robot rond allerlei obstakels te bewegen en zo het eindvak te bereiken. Het spel is onderverdeeld in sets waarin elke set weer twintig niveaus heeft, op het moment dat een niveau voltooit is het volgende niveau vrijgespeeld.

Een video van het spel onderaan de pagina, de besturing gaat als volgt, het verplaatsen van de robot doe je met de pijltjestoetsen, een actie wordt gedaan met de Enter of Spatie toets. Om het bord te draaien gebruik cijfertoets 3 (linksom) of 4 (rechtsom).

Ultimate Extra: Tinker

Met het uitkomen van het spel als Extra voor Windows Vista Ultimate is er ook een nieuw geluidsschema beschikbaar gekomen met de geluiden van het spel Tinker voor Windows zelf. Om dit geluidsschema in te stellen klik op Start en klik op het Configuratiescherm. Klik hier dan op de kop "Hardware en geluiden". Klik daarna onder de kop Geluid op de link "Systeemgeluiden wijzigen".

Ultimate Extra: Tinker

In het venster dat opent klik dan onder "Geluidsschema:" op Windows standaard, in het uitschuifmenu kun je dan het Tinker geluidsschema selecteren genaamd "Microsoft Tinker Game Sounds".

Ultimate Extra: Tinker

Een aantal aanvullende tips voor het spel van Microsoft zelf:
  • Probeer alle gebruikte apparaten op het bord te identificeren. Wanneer u precies weet hoe ze kunnen bewegen, kunt u de puzzel gemakkelijker oplossen.
  • Draai het bord (met de toetsen PLUS [+] en MIN [-]) om het op alle manieren te bekijken. Ga op zoek naar opvoerbanden, vloerschakelaars en puzzelschakelaars die misschien ergens verstopt zijn.
  • Door schakelaars en knoppen snel even aan en uit te zetten kunt u nieuwe delen zichtbaar maken.
  • Kijk goed rond voordat u een blok verschuift of een schakelaar verzet. De volgorde waarin u de taken uitvoert kan erg belangrijk zijn.
  • U hoeft niet altijd alle schakelaars te gebruiken om een puzzel op te lossen.
  • Een opstaande opvoerband kan alleen naar beneden worden gehaald door er iets op te zetten.
  • Bepaalde voorwerpen kunnen worden vernietigd met een laserstraal of bom, of door er een voorwerp (ook de robot) op te laten vallen.
  • Het kan nodig zijn dat u een voorwerp vernietigt voordat u het eindvak kunt bereiken, maar pas op dat u een voorwerp niet te vroeg vernietigt.
  • Een voorwerp blijft op een bewegende lopende band staan als de uitgang van die band geblokkeerd is. Een voorwerp op een lopende band wordt niet door het blokkerende voorwerp heen geduwd.
  • Het kan nodig zijn om voorwerpen rond te schuiven. Kijk goed hoe u voorwerpen met teleporters, lopende banden, opvoerbanden en bommen naar een gebied kunt brengen waar de robot ze kan verplaatsen.
  • Als u een niveau maar niet kunt voltooien, probeer dan eerst de niveaus van een andere set en ga dan terug naar dat moeilijke niveau. De niveaus van de zelfstudie zijn handig om te leren hoe de apparaten uit het spel werken.