Outlook 2007 - Templates, Sjablonen gebruiken


Binnen Outlook is het mogelijk om gebruik te maken van Sjablonen. Op deze manier kun je makkelijk een e/mail voorzien van eigen opmaak en eventuele bijbehorende afbeeldingen maar daarbij ook bijvoorbeeld een handtekening. Om een Sjabloon te maken open een Nieuw bericht en maak deze eerst geheel op naar wens met eigen lettertypes, achtergronden, eventuele tekst en links.

Ga dan naar de Office knop en klik op Opslaan en kies daarna voor Opslaan als.

Templates, Sjablonen gebruiken

Vul dan achter Bestandsnaam de naam van het sjabloon in en kies daaronder achter Opslaan als voor "Outlook-sjabloon (*.oft)" en klik daarna op Opslaan. Het sjabloon is nu opgeslagen en kan vanaf nu gebruikt worden.

Templates, Sjablonen gebruiken

Om het sjabloon nu standaard te gebruiken bij een Nieuw bericht zijn er meerdere manieren om dit te doen. De eerste manier is door op het pijltje te klikken naast de knop "Nieuw bericht", klik hier dan op Formulier Kiezen.

Templates, Sjablonen gebruiken

In het venster dat opent kies achter "Zoeken in" voor "Gebruikerssjablonen in bestandssysteem" waarna de net opgeslagen sjabloon in beeld komt. Klik deze aan klik op Openen waarna er een nieuw bericht opent met het sjabloon. Een andere manier is via het menu Extra, klik hier dan op Formulieren en kies voor Formulieren bewerken waarna het venster opent.

Een iets snellere manier is er met de optie om een knop op de werkbalk te plaatsen. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op de werkbalk en kies voor Aanpassen. In het venster dat opent klik op het tabblad Opdrachten. Zoek dan in het lijstje aan de rechterkant de vermelding Formulieren op en sleep deze ergens op de werkbalk.

Templates, Sjablonen gebruiken

Vanaf nu kun je dan direct je sjabloon kiezen vanaf de werkbalk.