Blik op Microsoft Office 2010


Blik op Office 2010

Een blik op de nieuwe versie van Microsofts kantoorpakket, Office 2010, de opvolger van Office 2007. Hieronder worden onder andere Outlook 2010, Word 2010 en PowerPoint 2010 doorgenomen maar ook Office To Go en Office Web Apps. Er komt zowel een 32-bit versie als een 64-bit versie beschikbaar. Het kantoorpakket (32-bit en 64-bit) zal geïnstalleerd kunnen worden op Windows XP met Service Pack 3, Vista en Windows 7.

Installatie Office 2010

De installatie van Office 2010 is behalve het vernieuwde uiterlijk vrijwel gelijk aan de installatie van Office 2007. Je kunt eventueel per programma kiezen of je deze wilt installeren. De totale installatie verloopt over het algemeen vrij vlot.

Klik voor een vergroting

Vernieuwingen algemeen

Hieronder als eerste enkele vernieuwingen toepasbaar op vrijwel alle Office applicaties. In deze beta zijn diverse onderdelen van de interface vernieuwd vergeleken met Office 2007 en ieder programma heeft nu een vernieuwd Office / bestandsmenu in een eigen kleur vormgegeven. In dit menu zijn de verschillende opties per programma opnieuw ingedeeld en makkelijker te bereiken. In het Office menu zie je de meest recent geopende documenten. Onderaan staat een optie om niet opgeslagen documenten te herstellen.

PDF ondersteuning
ODF en PDF ondersteuning werd eerder dit jaar toegevoegd aan Office 2007 middels Service Pack 2 en beide bestandsformaten zijn in Office 2010 dan standaard aanwezig.

Printen
In de verschillende programma's zijn de printopties die je bereikt via het nieuw ingerichte Office menu opnieuw ingedeeld. Na het klikken op de Printoptie wordt er nu automatisch een afdrukvoorbeeld getoond naast de printopties. Hier kun je dan in en uitzoomen en navigeren als er meerdere pagina's zijn. Door dit nieuwe afdrukvoorbeeld is het afzonderlijke afdrukvoorbeeld zoals in de voorgaande versies van Office komen te vervallen. In het printvenster zijn eveneens de overige pagina-instellingen zoals marges, formaat en de printer makkelijker te wijzigen naar wens.

Ribbon
In Office 2010 zijn nu ook Outlook en Publisher voorzien van de Ribbon werkbalk die nu is in te klappen via een pijl rechtsboven naast de help knop. Inklappen kon opzich ook al in Office 2007 door te dubbelklikken op de werkbalk. In elk programma kan de gehele Ribbon via de opties aangepast worden. Hier kun je dan zelf per tabblad items toevoegen en items verwijderen. Tevens kun je zelf nieuwe tabbladen en groepen maken en hieraan je eigen items toevoegen, dit gebeurt per programma. Zodra je de Ribbon helemaal naar wens hebt ingericht is er de mogelijkheid om deze te exporteren (.exportedUI) zodat je bij een herinstallatie van je computer snel je eigen werkbalk weer kunt gebruiken.

Screenshot tool
In de verschillende Office programma's is er nu een 'screenshot tool' beschikbaar waarmee je snel een screenshot van een gedeelte van het scherm kunt maken. Na een druk op de screenshot knop wordt het scherm wit vergelijkbaar met het knipprogramma in Windows Vista en Windows 7. Je sleept vervolgens een selectie met de muis waarna dat gedeelte automatisch als afbeelding in het document wordt ingevoegd. Op het moment dat je een screenshot gaat maken wordt bijvoorbeeld Word zelf doorzichtig. Zodoende kun je dus geen screenshot maken van Word zelf. De tool neemt zelf al automatisch screenshots van reeds openstaande vensters zodat je deze eenvoudig direct kunt invoegen.

WordArt
WordArt is nu in de verschillende Office programma's gelijk met WordArt zoals beschikbaar in PowerPoint 2007. In Publisher zijn er aanvullende transform opties te zien om WordArt in een bepaalde vorm te zetten vergelijkbaar met de klassieke WordArt opties.

Documenteigenschappen
Documenteigenschappen worden in de verschillende programma's overzichtelijker getoond. Deze eigenschappen zie je op het moment dat je op de Office knop gaat. In het overzicht de totale tijd dat een document bijvoorbeeld is bewerkt en je kunt hier tags en opmerkingen toevoegen aan het document. Er kunnen meerdere auteurs worden toegevoegd aan een document. Auteurs kun je uiteraard met de hand invullen, een andere mogelijkheid is het toevoegen vanuit het adresboek van Outlook. Als laatste hier de optie om in de eigenschappen verwijzingen naar gerelateerde bestanden toe te voegen.

Afbeeldingen
Er zijn een aantal nieuwe opties toegevoegd voor het bewerken van ingevoegde afbeeldingen die beschikbaar zijn in onder andere Word, Outlook en PowerPoint. Nieuw is Sharpen and soften, Color Tone, Color Saturation en het toevoegen van speciale Photoshop-achtige effecten. Helderheid en contrast zijn samengevoegd. In de werkbalk bij het bewerken van een afbeelding is een nieuwe optie genaamd 'Background removal'. Met deze functie kun je bijvoorbeeld een foto met daarop een ballon vrij maken. Word knipt dan voor je de ballon uit en verwijderd de rest van de afbeelding. De ballon is dan vrijstaand.

Autosave
Word, PowerPoint, Excel etc. bewaren tijdelijk nieuwe documenten die je nog niet opgeslagen hebt, deze worden met de functie autosave bewaard. Deze draft versies worden nu maximaal vier dagen bewaard en zijn eenvoudig via het menu weer te openen en dan alsnog op te slaan. Documenten waarvoor je specifiek kiest deze niet op te slaan worden wel als tijdelijk bestand opgeslagen. Standaard word een document om de 10 minuten opgeslagen.

Overig
Verder zijn de Vormen die ingevoegd kunnen worden opnieuw ingedeeld, bij SmartArt is er een item Pictures toegevoegd. In Word is er onder Snelonderdelen Autotext toegevoegd voor teksten die je vaak gebruikt. Dit houdt in dat je een stuk tekst selecteert en dit opslaat. In het vervolg kun je dan snel dit stuk tekst invoegen via de knop Autotext. Onder Marges is Office 2003 Default toegevoegd. Als laatste heeft ieder programma een geheel nieuw icoon gekregen waarvan hieronder in de afbeelding een overzicht.

Hieronder screenshots met de bovengenoemde onderdelen. Onder de screenshots nog Outlook 2010 en PowerPoint 2010.

Screenshots Word 2010

Klik voor een vergroting

PowerPoint 2010

Specifiek nieuw in PowerPoint is de mogelijkheid om een video te maken van een presentatie. Deze wordt dan opgeslagen als .wmv inclusief eventuele toegevoegde effecten. Bij het maken van een video heb je de keuze uit drie opties, Computer en HD (1024 x 768), Internet en DVD (640 x 480) en Portable devices (320 x 240).

Handouts zijn nu eenvoudiger te maken en je hebt hierbij een nieuwe optie om met behulp van Word Handouts te maken. Van elke slide kan er makkelijker een JPG of PNG afbeelding opgeslagen worden. Onder de tab "Diavoorstelling" is er een optie bijgekomen 'Broadcast Slide Show' om een presentatie online te zetten.

Qua animaties is het toevoegen hiervan vereenvoudigd en is er nu een scheiding gemaakt tussen animaties voor diaovergangen en elementen. Nieuwe thema's zijn toegevoegd en te vinden onder de tab Ontwerpen. Onder de knop om geluid vindt je drie opties 'Audio from file', 'Clip Art audio' en 'Record audio'.

YouTube video's insluiten
Bij het maken van presentaties kun je nu eenvoudig video's invoegen van online videowebsites zoals YouTube. Via de Video button in de werkbalk onder de tab invoegen is er hiervoor een optie toegevoegd genaamd "Video from Web Site".

Zodra je op deze optie klikt dan opent een dialoogvenster waar je de embedcode kunt invoegen. Vervolgens wordt de video ingevoegd en krijg je de normale video tools in beeld. Daarnaast kun je een video uit een bestand invoegen of kiezen voor Clip Art video.

Tevens beschikt PowerPoint over minimale bewerkingstools voor video's. Zodoende kun je een eigen ingevoegde video bijvoorbeeld inkorten en in en uit laten faden maar ook voorzien van een kleur. Verder brightness en contrast opties en een optie poster frame, dit is een afbeelding die te zien is voordat de video afgespeeld wordt. De video kan tevens voorzien worden van een bepaalde vorm. Een ingevoegde video heeft een eigen speler met een play knop en een volumeknop.

Klik voor een vergroting

Outlook 2010

Als eerste is rechtsonderin in Outlook een zoombalk toegevoegd vergelijkbaar met de optie bijvoorbeeld in Word 2007 waarmee eenvoudiger is in te zoomen. Tevens rechtsonderin een knop om snel de weergave te wijzigen. Zo kun je via de knop eenvoudig tegelijkertijd het linker en rechter gedeelte inklappen.

Nieuw toegevoegd voor berichten is een groeperingsoptie. Berichten worden in dat geval op onderwerp gegroepeerd zoals in de screenshot hieronder. Bij het groeperen pakt Outlook dan ook je eigen reacties zodat een gehele mailwisseling gegroepeerd wordt.

Daarop aansluitend is er een nieuwe optie 'Ignore'. Zodra geselecteerd wordt het desbetreffende bericht en toekomstige gerelateerde berichten automatisch verwijderd. In het Postvak IN is een blok genaamd 'Quick steps' eveneens nieuw toegevoegd. De archiveringsopties zijn vernieuwd en uitgebreid.

Per onderdeel is het nu eenvoudiger via de Ribbon om eigen aangepaste weergaves op te slaan en hier tussen te schakelen. Zo kun je bijvoorbeeld bij de agenda een eigen weergave opslaan en toepassen op andere agenda's. Verder in Outlook zijn agenda's nu beter te voorzien van een kleur. Bij het toevoegen van een contactpersoon is een 'Map it' knop toegevoegd waarmee een adres snel te bekijken is op Bing Maps. Accounts worden makkelijker beheerd via het Office / bestand menu.

Nieuw in Outlook is ook de Outlook Social Connector. Dit is een sociaal netwerk tooltje waarmee Outlook in feite wordt gekoppeld aan bijvoorbeeld SharePoint 2010 of Windows Live. Het nieuwe onderdeel neemt plaatst onder een bericht en toont aanvullende gegevens over de afzender zoals een naam, foto, titel etc. Verder communicatiehistorie, een overzicht van berichten met bijlagen, status updates en afspraken.

Klik voor een vergroting

Publisher 2010

In Publisher kon je al meerdere pagina's in een publicatie toevoegen. Het is nu makkelijker om te navigeren tussen verschillende pagina's middels de navigatiebalk aan de linkerkant.

Klik voor een vergroting

Hieronder overige screenshots van Office 2010


Excel 2010

Klik voor een vergroting



Access 2010

Klik voor een vergroting



Onenote 2010

Klik voor een vergroting

Prijzen

Hieronder een overzicht van de Amerikaanse prijzen en de mogelijke Nederlandse prijzen. In het overzicht zie je ook product key card staan. Dit is puur een productsleutel die aangeschaft kan worden, bedoeld voor mensen die een PC hebben aangeschaft met Office 2010 al voorgeïnstalleerd. Zodoende kun je eenvoudiger de probeerversie omzetten naar een volledige versie van Office.

Amerikaanse prijzen

Versie Boxed Product Product Key Card
Office Home en Student $149 (€ 103) $119 (€ 82)
Office Home en Business $279 (€ 194) $199 (€ 138)
Office Professional $499 (€ 327) $349 (€ 242)
Office Prof. Academic $99 (€ 68)  

Europese prijzen

Versie Boxed Product Product Key Card
Office Home en Student € 139 € 109
Office Home en Business € 379 € 249
Office Professional € 699 € 499
Office Prof. Academic € 109  

De verschillende applicaties worden ook los verkocht, een overzicht hieronder.

Microsoft Word 2010 € 189
Microsoft Excel 2010 € 189
Microsoft PowerPoint 2010 € 189
Microsoft Publisher 2010 € 189
Microsoft Access 2010 € 189
Microsoft OneNote 2010 € 109

Upgradeprogramma

Microsoft heeft een upgradeprogramma zoals het bedrijf dit eerder ook deed op een vergelijkbare manier ook met Windows 7. Een medewerker van Microsoft plaatste per ongeluk details te vroeg online die later weer offline werden gehaald. Vanaf 5 maart 2010 tot 30 september 2010 loopt het programma en kun je gratis upgraden naar Office 2010 als je een versie van Office 2007 aanschaft.

Het is dan mogelijk om gratis de upgrade te downloaden of tegen een kleine prijs een dvd van Office 2010 te bestellen. Upgraden gaat naar een vergelijkbare versie, bijvoorbeeld Office Professional 2007 wordt geupgrade naar Office Professional 2010.

Samenstelling pakketten

Office Home en Student komt beschikbaar als family pack en mag geinstalleerd worden op drie verschillende PC's. Office Home en Business, Office Professional, en Office Professional Academic mogen op twee verschillende PC's geinstalleerd worden.

De verschillende pakketten zijn als volgt samengesteld:

  Home/Student Home/Business Professional Prof. Academic
Word 2010 ja ja ja ja
Excel 2010 ja ja ja ja
PowerPoint 2010 ja ja ja ja
OneNot 2010 ja ja ja ja
Outlook 2010 nee ja ja ja
Publisher 2010 nee nee ja ja
Access 2010 nee nee ja ja

Boxshots

De onderstaande boxshots zijn afkomstig van CentrumXP.pl.

Klik voor een vergroting

Systeemeisen

Wat betreft de systeemeisen voor Office 2010 is het zo dat als je Office 2007 zonder problemen kunt draaien dat je ook Office 2010 zonder problemen moet kunnen draaien. Microsoft heeft zich er bewust mee bezig gehouden om de systeemeisen nagenoeg gelijk te houden zodat je als gebruiker zeker geen nieuwe hardware nodig hebt voor het draaien van Office 2010. Het minimale vereiste besturingsysteem is Windows XP met Service Pack 3, verder worden Windows Vista en Windows 7 uiteraard ondersteunt.
  • Windows XP met Service Pack 3
  • 500 MHz processor
  • 256 MB Ram
  • DVD speler
  • 2.5 GB vrije ruimte
  • Internetverbinding
Office To Go

Office Starter 2010

Naast de betaalde versies van Office 2010 komt er ook een gratis versie beschikbaar genaamd Office Starter 2010. Deze versie wordt alleen voorgeinstalleerd op nieuwe computers. Starter 2010 bestaat uit slechts twee programma's te weten Word en Excel. Dit zijn dan ook weer uitgeklede versies die voorzien zijn van advertenties.

Met deze Startersversie is er ook een nieuwe tool opgedoken specifiek beschikbaar in Office Starter 2010. De tool heet Office To-Go en biedt de mogelijkheid om de twee programma's, Word en Excel te plaatsen en op te starten vanaf een USB stick. De USB stick kun je dan overal mee naar toenemen en beide programma's zijn te gebruiken zonder dat hier een volledige versie van Office voor benodigd is.

Het gereed maken van een USB stick gebeurt via de tool, Office To-Go Device Manager die te vinden is in het Start Menu als Office Starter is geïnstalleerd. Je doorloopt dan een aantal stappen waarna Office is op de USB stick. Het is overigens ook mogelijk om vervolgens hetgeen wat op de USB stick is geplaatst op te pakken en over te zetten op een andere USB stick. Zodra je de USB stick verwijderd wordt Office To Go ook verwijderd. Om Word en Excel op een USB stick te zetten is 338 MB vrije ruimte vereist.

In dit geval werkte Office To-Go niet op een computer met Windows XP, wel met Windows Vista en Windows 7. Zodra je dan Office.exe opstart vanaf de USB stick komt er een venster in beeld waar je kunt kiezen tussen Excel en Word plus een reparatie mogelijkheid. Na het klikken op bijvoorbeeld Word worden er enkele bestanden geïnstalleerd, dit kan enige tijd duren. Dan moet je nog even een naam en initials invoeren waarna Word in beeld komt.

Wat direct opvalt is een groot vlak rechtsonder, dit is de plek waar de advertenties gaan komen. Bovenin in de werkbalk een knop om de volledige versie van Office aan te schaffen. Beide programma's zijn beperkt vergeleken met de betaalde versies al zijn alle basisfuncties aanwezig. Je hebt in Word de tabbladen Start, Invoegen, Pagina-indeling en Verzendlijsten. In Excel heb je de tabbladen Start, Invoegen, Pagina-indeling en Formules.

Screenshots van het hele proces en beide programma's hieronder.

Klik voor een vergroting

Office Web Apps

Office Web Apps

Dan Office Web Apps. Aansluitend op het offline pakket bestaan er ook gratis online versies van de verschillende Office applicaties die volledig functioneren in de browser. De applicaties maken onderdeel uit van Windows Live SkyDrive, de online gratis opslagdienst van Microsoft. Met de webversies kun je als gebruiker documenten online maken, bewerken en delen vergelijkbaar met Google Docs, dit alles gebeurt dus via SkyDrive.

De webversies functioneren in de bekende browsers, Internet Explorer, Firefox, Safari en Google Chrome. Qua uiterlijk hebben de online versies hetzelfde uiterlijk als de offline versies en zijn voorzien van de Ribbon.

Als je nu de beta van Office 2010 hebt geinstalleerd kun je eenvoudig gebruik maken van de online applicaties. Sla dan eerst een bestand op en ga naar File en vervolgens naar Share en klik hier op SkyDrive. Nadat je bent ingelogd zie je een overzicht van de SkyDrive mappen en kun je het document online opslaan, eventueel in een nieuwe map.

Als je online SkyDrive opent dan kun je nieuwe bestanden aanmaken via de 'Nieuw' knop. Een bestaand bestand bewerken of bekijken gaat via de knoppen die in beeld komen zodra je in de detailweergave van het bestand zit.

Je kunt met deze versie op het moment Excel spreadsheets bekijken, bewerken en creëren. Presentaties kunnen bekeken en bewerkt worden en Word documenten kunnen bewerkt, bekeken en gedeeld worden met andere gebruikers. De bekende bestandstypes zoals .doc, .ppt maar ook Office 2007 bestandsformaten zoals .docx kunnen worden bekeken en worden bewerkt. Het OpenDocument formaat wordt niet ondersteund.

Word Web App
Bij het bekijken van een Word document heb je de mogelijkheid om te zoeken in het document, deze te openen in de offline versie van Word en te printen. Het venster kan eventueel vergroot worden tot volledig scherm, er kan ingezoomd worden en er is een paginanavigatie aanwezig wat ook geld voor de andere applicaties. Verder heb je een hoop bekende opties die je ook hebt in Office. Afbeeldingen en tabellen zijn in te voegen.

Screenshots - Klik voor een vergroting

PowerPoint Web App
In het geval van PowerPoint is de Ribbon aanwezig met vergelijkbare opties als de offline versie van het programma die eveneens ingeklapt kan worden. Ook de mogelijkheid om de presentatie te openen in de offline versie van het programma, het toevoegen van animaties is nog niet mogelijk. Tegelijkertijd als je een presentatie upload die van animaties en geluid is voorzien dan worden de animaties wel gewoon afgespeeld, de geluiden niet. Verder kun je dia's maken, verbergen en kopiëren, links invoegen, notities toevoegen en er zijn twee knoppen om afbeeldingen en SmartArt in te voegen.

De presentatie kan in twee verschillende weergaves (Bewerkingsweergave en Leesweergave) bekeken worden en een presentatie kan bewerkt worden in een groter scherm via een popup knop. In de popup blijft overigens de knop om een presentatie te openen in een popup beschikbaar. Zodra je de slideshow gaat bekijken wordt deze ook geopend in een popup, hierin kun je door te klikken doorgaan naar de volgende dia.

Een knop om presentaties op te slaan is niet aanwezig doordat presentaties automatisch worden opgeslagen.

Screenshots - Klik voor een vergroting

Excel Web App
Wat betreft Excel is de formulebalk aanwezig en kunnen rijen en kolommen worden ingevoegd en verwijderd. Verder de nodige opties met opnieuw de Ribbon interface die er vergelijkbaar uitziet met het lint in Office 2010. Hier is wel een knop 'Opslaan als' beschikbaar, een optie om een kopie van de spreadsheet te downloaden of een snapshot te maken. Net als in de offline versie krijg je standaard drie werkbladen tot je beschikking.

Screenshots - Klik voor een vergroting

Video's








Video Office To-Go