Nieuwe AdWords templates, 1 april 2011


Nieuwe AdWords advertenties

Het team van Google AdWords maakte op 1 april bekend dat er een aantal "old school" display advertentie templates beschikbaar zouden komen gericht op marketers.

In 2008 kwam Google AdWords met een tool genaamd Display Ad Builder. De Display Ad Builder beschikt over een reeks standaard templates voor beeldadvertenties en zodoende zet je dus eenvoudig online een eigen beeldadvertentie in elkaar zonder dat je hiervoor afhankelijk bent van een grafisch vormgever. De tool bleek een succes te zijn en per dag maken zo'n 100 nieuwe adverteerders hier gebruik van.

Vroeger

Nu bleek echter dat een hoop adverteerders erachter kwamen de tijd van vroeger te missen en daarom maakte AdWords een reeks "old school" display advertentie templates beschikbaar in de Display Ad Builder. Deze templates konden eenvoudig aangepast worden, alleen een basiskennis Fortran was hiervoor vereist (Fortran is een programmeertaal die speciaal ontwikkeld is voor wetenschappelijke doeleinden).

Templates

Het ging om de volgende templates:

  • "Punch the Monkey" - using the latest interactive technology, you can invite users to punch on a monkey that moves randomly through the ad unit, to learn more about your product.
  • "Click here for smileys" - put a smile on your users' faces - literally! Your brand can offer potential consumers the chance to click on smiley faces that they can insert into their "instant messaging" conversations (available for Internet Explorer and Netscape browsers only).
  • "LOLcat" - cash in on the craze by creating an ad unit containing a photo of a cute cat with a funny message. Great for brand association.
  • "Dancing .gif" - what's funnier than some dance moves in your browser? This is a 180 x 150 unit containing a funky animated .gif image, under which you can include a tailored message.
  • "Congratulations, you've won" - using modern text to speech technology, you can speak directly to your users. This ad is a video format, set to auto-play, that yells out "Congratulations, you've won!" repeatedly to the user. If a user clicks to stop the video, they are redirected to your website.
  • "Pop ups galore" - Google prohibits pop-up ads - until now! This ad format causes the user's browser to open multiple browser windows, each containing a different message about your brand. You can customize the number of windows you want to open - up to 20. Users will love it!
  • "Scratch off" - this is a supersized leaderboard banner ad which invites a user to hold their mouse button down and "scratch" across, to reveal an underlying message promoting your brand (such as "You are the 10,000th visitor to our site!").

Online zetten

Nadat je gebruik had gemaakt van de nieuwe templates kon een campagne gestart worden door een lijst met websites waarop de banners getoond moesten worden te faxen naar Google met daarbij het tijdstip en het aantal impressies.

Je kreeg dan een offerte terug die je moest ondertekenen en terugsturen waarna je advertenties binnen 8 tot 10 weken online zouden komen te staan.

Screenshots

Nieuwe AdWords advertenties

Nieuwe AdWords advertenties

Nieuwe AdWords advertenties

Nieuwe AdWords advertenties