gBall, 1 april 2009


gBall, 1 april 2009 In AustraliŽ introduceerde Google op 1 april 2009 de gBall (beta). De gBall was een rugbybal ontwikkeld in samenwerking met Sherrin, de officiŽle leverancier van de wedstrijdballen voor de Australische rugbycompetitie. De gBall zou gebruikt gaan worden in alle Australische school en amateur competities maar zou ook beschikbaar komen voor het grote publiek. De gBall was 107 gram zwaarder dan een reguliere bal en kon aangesloten worden op een computer waarna je de bal onder andere online kon registreren samen met een eigen gBall account.

De gBall had een aantal speciale functies. Zo was de gBall voorzien van een GPS en een bewegingssensor om zodoende data te kunnen registreren zoals de locatie van de bal maar ook andere gegevens zoals de kracht van een trap en hoever een bal werd geschoten. Het was overigens ook daardoor mogelijk om een kwijtgeraakte gBall weer terug te vinden met behulp van Google Maps. Daarnaast kreeg je online in je eigen gBall account speciale gepersonaliseerde tips en suggesties gebaseerd op de verzamelde kicking data. Een ander voordeel van het online opslaan van de gegevens was dat deze automatisch werden opgestuurd naar diverse scouts die er vervolgens voor konden kiezen om contact met je op te nemen. Als een scout contact probeerde op te nemen zou de gBall gaan trillen!.

De verzamelde gegevens werden verwerkt door een speciaal ontwikkeld algoritme genaamd DENNIS, "Dimensional, Elastic, Non-Linear, Network-Neutral, Inertial Sequencing".

Als laatste de prijs, deze was variabel. De aanschaf van de gBall kostte 10 dollar echter kwamen daar nog wel kosten over heen op cost-per-kick basis. De uiteindelijke prijs hing af van een aantal criteria: Hoe ver de gBall werd geschoten en op welk tijdstip van de dag dit was.

De officiŽle site van de gball vindt je hier: www.google.com.au/intl/en/gball/ gBall, 1 april 2009

gBall, 1 april 2009

gBall, 1 april 2009

gBall, 1 april 2009