Gmail - Automatisch antwoord instellen


Bij bijvoorbeeld afwezigheid door vakantie of andere redenen is het wellicht handig om een automatisch antwoord (out of office reply) in te stellen. Hiermee worden dan alle inkomende berichten automatisch beantwoord met het ingestelde bericht en weten degene die een bericht hebben gestuurd dat je afwezig bent. Het handige in het geval van Gmail is dat voor deze vakantiemelding een begin en eindtijd ingesteld kan worden.

Vakantiemelding instellen

Ga bovenin naar het tandwieltje en kies voor 'Instellingen' en dan zit je direct op het tabblad Algemeen. Bij het kopje "Automatisch antwoord:" plaats je een vinkje voor "Automatisch antwoord is ingeschakeld". Daarna vul je eronder je automatische antwoord in en kies een begin en eindtijd. Eventueel kan er ingesteld worden dat automatische antwoorden alleen naar personen worden gestuurd die zich bevinden in je adresboek.

Druk vervolgens onderaan op de knop "Wijzigingen opslaan".

Als een contactpersoon je meerdere berichten stuurt, wordt dit automatische antwoord maximaal eenmaal per 4 dagen verzonden. Een eventuele ingestelde handtekening wordt hieraan automatisch toegevoegd dus die hoef je dan niet te plaatsen in je antwoord.

Automatisch antwoord instellen