Zoekopdrachten Google tijdens Olympische Spelen Londen 2012

Google heeft enkele statistieken gedeeld betreffende de zoekopdrachten die zijn uitgevoerd tijdens de openingsceremonie en de eerste twee dagen van de Olympische Spelen in Londen. Er wordt wat dat dat betreft druk gezocht naar allerlei zaken omtrent de Zomerspelen zoals naar de verschillende sporten, atleten en records en dit alles op computers, smartphones en tablets terwijl de verschillende onderdelen bekeken worden.

Google zegt dat er diverse momenten zijn geweest tot dusver dat er meer zoekopdrachten gerelateerd aan de spelen werden uitgevoerd op smartphones en tablets dan op computers. De zoekopdrachten gerelateerd aan de Olymische Spelen op smartphones en tablets zijn wat dat betreft vertienvoudigd vergeleken met een week eerder zegt het bedrijf.

Als voorbeeld gebruikt Google de openingsceremonie op 28 juli. Duidelijk is te zien hoe kijkers tijdens de show hun smartphones en tablets gebruiken om meer informatie op te zoeken. In de onderstaande grafiek is te zien dat er bijvoorbeeld druk werd gezocht naar Paul McCartney tegen het einde van de ceremonie en dan met name op smartphones. In de Verenigde Staten, waar de opening pas uren later werd uitgezonden, hetzelfde beeld wat betreft smartphones al werd er hier haast meer gezocht op tablets dan op computers.

De aanvullende infographic hieronder toont per land hoeveel zoekopdrachten gerelateerd aan de spelen uitgevoerd werden tijdens de eerste twee dagen op mobiele apparaten. Zo werd in Nederland 44 procent van de zoekopdrachten gerelateerd aan de spelen uitgevoerd op een mobiel apparaat, in de VS 47 procent en in Japan zelfs 55 procent.