YouTube wil vaker sportevenementen uitzenden

YouTube wil in de toekomst vaker live sportevenementen gaan uitzenden. Onlangs was er al een test door in India 60 wedstrijden van de Indian Premier League rechtstreeks uit te zenden. In totaal keken ongeveer 50 miljoen mensen sinds januari de wedstrijden op YouTube, een kwart meer dan Google van te voren had ingeschat. 40 procent van de kijkers kwam van buiten India.

Google heeft nu andere evenementen in het vizier en specifieke sportkanalen op YouTube zouden dan ook concurrentie kunnen betekenen voor de sportkanalen op televisie. Op dit moment is ESPN al online aanwezig met sportevenementen die niet via de televisie worden uitgezonden. Voordeel van live uitzendingen op internet is dat deze altijd en overal bekeken kunnen worden waaronder op het kantoor.

Google zou voor de internetrechten van de Indian Premier League minder dan 10 miljoen dollar hebben betaald. Televisiezenders betaalden 1.2 miljard dollar voor 10 jaar. Google deelt de opbrengsten uit advertentiegeld met de Indian Premier League. Het bedrijf slaagde erin om 7 adverteerders te werven waaronder Coca-Cola en Hewlett-Packard.

Lees meer over: ,