YouTube voert nieuwe interface door

YouTube heeft een volledig nieuwe interface doorgevoerd, het vernieuwde design werd al in september dit jaar als experiment gespot. De videowebsite geeft aan dat grote veranderingen voor gebruikers doorgaans lastig zijn maar dat uit experimenten blijkt dat het nieuwe ontwerp abonnementen aanstuurt en dat fans zich beter verbonden voelen met hun favoriete content. Het nieuwe design van de videowebsite en met name de nieuwe homepage doet een beetje denken aan het design van sociaal netwerk Google+.

Al met al is de website een stuk simpeler en schoner waardoor er meer de focus ligt op de video's. De website is links uitgelijnd, het logo is kleiner gemaakt en het zoekveld is een stuk breder geworden. Helemaal rechtsboven staat de gebruikersnaam en het menu met opties. In het experiment was het nog zo dat het menu aan de linkerkant in beeld bleef staan zodra je naar beneden ging scrollen, deze feature is vooralsnog niet doorgevoerd.

Gids

YouTube noemt als belangrijke vernieuwing de abonnementen Gids die is nu overal is te vinden en je kanaalactiviteit toont aan je fans. Zodra je verder gaat navigeren over de website kan de gids geopend worden door op de knop te klikken die linksboven in beeld staat. De gids bevat een overzicht van alle abonnementen, een knop om door alle kanalen te bladeren en de links 'Later bekijken', 'Weergavegeschiedenis' en 'Afspeellijsten'. Deze gids is ook te vinden in de applicaties voor Android, iPhone, PlayStation 3 en Google TV.

Alle informatie over een video en de maker zijn nu samengebracht onder de videospeler zoals de opties om een video te waarderen en te delen evenals een knop om je te abonneren op nieuwe video's van de betreffende maker. Met de nieuwe interface is het standaard design van de videokanalen niet aangepast, mogelijk volgt dit in de toekomst.

Deze week bracht YouTube overigens ook een nieuwe applicatie voor iPhone en iPad uit.

Lees meer over: ,