YouTube Space Lab

YouTube heeft in samenwerking met Lenovo, NASA, ESA en de Japanse ruimtevaartorganisatie, JAXA een bijzondere wedstrijd gelanceerd genaamd YouTube Space Lab. Geïnteresseerde studenten tussen de 14 en 18 jaar worden uitgenodigd om een wetenschappelijk experiment te bedenken dat in de ruimte uitgevoerd kan worden.

Het is de bedoeling dat studenten hun idee uitleggen in een video en deze uploaden naar YouTube. De video's moeten voor 7 december binnen zijn en worden vervolgens beoordeeld door de YouTube-community en een panel van experts. Ook kijken een aantal wetenschappers naar de experimenten om te beoordelen of deze daadwerkelijk in de ruimte uitgevoerd kunnen worden. Uit elke regio (Noord- en Zuid-Amerika; Europa; het Midden-Oosten en Afrika; Azi├ź-Pacific) wordt een winnaar of winnend team gekozen.

Prijzen

De regionale winnaars vliegen naar de Verenigde Staten waar ze een Zero-G vlucht gaan maken en Lenovo IdeaPad krijgen. Hier wordt dan tijdens een evenement bekend gemaakt welke twee experimenten volgend jaar daadwerkelijk uitgevoerd zullen worden aan boord van het Internationale Ruimtestation wat dan live te volgen zal zijn op YouTube.

Verder is er een prijs voor de winnaars waarbij er kan gekozen worden tussen een trip naar het Japanse eiland Tanegashima om de lancering van de raket met de winnende experimenten bij te wonen, of een tripje naar Sterrenstad in Rusland, de plek waar kosmonauten worden getraind. Tijdens deze reis van een week krijgen de winnaars een VIP-rondleiding door Moskou en ontvangen ze hun persoonlijke ruimtepak als aandenken.

Alle verder informatie over de wedstrijd is te vinden op youtube.com/spacelab.

Update - 29 november

Google heeft de deadline een weekje opgeschoven naar 14 december.

Lees meer over: ,