Tweet Bing over ramp Japan valt niet in goede aarde

Onder andere Google en Twitter springen in op de aardbeving en tsunami waardoor Japan werd getroffen. Google reageerde snel door een waarschuwing op de homepage te plaatsen en een Google Crisis Response pagina in te richten met meer informatie over de aardbeving en de Person Finder. Twitter plaatste op het Japanse blog tips om mensen wereldwijd te ondersteunen en informatie te bieden middels een aantal hashtags, een speciale sectie op de Japanse mobiele website met meer informatie over de aardbeving en links naar andere belangrijke websites.

Bing

Microsoft wilde gisteren ook een poging doen om geld op te halen om zodoende de slachtoffers van de aardbeving en tsunami te ondersteunen echter dit viel niet in goede aarde met een hoop mensen. Een PR-medewerker plaatste een tweet op het Twitter account van Bing waarin werd gezegd dat de zoekmachine voor elke retweet van het bericht een dollar zou doneren tot een maximum van 100.000 dollar.

Dit pakte iets anders uit dan Microsoft waarschijnlijk verwachtte en de tweet schoot dan ook bij een hoop Twitteraars in het verkeerde keelgat die vonden dat Microsoft de ramp misbruikte om zodoende eigen diensten te promoten. Logischerwijs snapte een hoop gebruikers niet dat Bing op deze, vrije late manier geld wilde gaan ophalen in plaats van direct een bepaald bedrag over te maken zonder de hulp van volgers te moeten vragen.

Het gevolg was dat de zoekmachine een hoop negatieve publiciteit te verwerken kreeg. Het duurde echter zeven uur voordat de zoekmachine het zelf ook inzag en een excuus plaatste op Twitter plus de mededeling dat er 100.000 dollar was overgemaakt.

Egypte

De actie van Microsoft doet denken aan de misser van de Amerikaanse ontwerper Kenneth Cole eerder dit jaar. Hij greep de protesten in Egypte aan om een nieuwe collectie te promoten. In een tweet zei hij dat er zoveel mensen op de been zouden zijn omdat ze gehoord hadden dat er een nieuwe collectie beschikbaar was. De tweet zorgde uiteraard voor een hoop negatieve reacties. En snel daarna werd het bericht verwijderd en volgde excuses. Microsoft heeft er tot dusver voor gekozen om het bericht te laten staan.

Lees meer over: , , ,