Top 10 Nederlandse merken op social media

De Social Media Monitor is een onafhankelijk onderzoek naar de inzet van social media door top 100 merken in Nederland, jaarlijks uitgevoerd door Social Embassy. Vodafone voert de lijst aan en is het meest actieve merk gevolgd door HEMA en Tele2.

De top 10 is als volgt:

  1. Vodafone
  2. HEMA
  3. Tele2
  4. Essent
  5. ABN AMRO
  6. Citro├źn
  7. Bijenkorf
  8. Rabobank
  9. T-Mobile
  10. UPC

Sociale netwerken

Tweederde van de 100 onderzochte merken heeft een account op Twitter, afgelopen jaar waren dit 39 merken. De aanwezigheid op Hyves is flink gegroeid en de reden hiervan is de introductie van fanpagina's. Dit jaar zijn 36 van de 100 merken actief op Hyves ten opzichte van 19 afgelopen jaar. Uit de top 10 merken hebben 9 merken een branded page.

Het aantal merken actief op Facebook is gestegen van 12 naar 62 en LinkedIn wordt dit jaar door 67 merken uit de top 100 gebruikt.

Het volledige rapport van 33 pagina's is hier te bekijken.