Tool kan nagaan in hoeverre een foto is gephotoshopt

Veel foto's van mensen in bijvoorbeeld advertenties worden tegenwoordig bewerkt om zodoende een ideaalbeeld te creëren. In veel gevallen gaat het om slechts een aantal kleine aanpassingen maar het gaat ook vaak veel verder dan een aantal kleine wijzigingen. Reden voor Hany Farid, professor van computer wetenschappen en digitaal forensisch expert aan Dartmouth en Eric Kee, student computer wetenschappen om een programma te ontwikkelen die kan nagaan in hoeverre een foto is bewerkt.

Programma

De tool kan foto's waarderen op een schaal van 1 tot 5. Aan de hand van voor en na foto's op internet van retoucheerders hebben honderden mensen een score toegekend van 1 tot 5 om aan te geven in hoeverre de foto is bewerkt. Deze resultaten zijn vervolgens verwerkt door het algoritme van het programma die op deze manier heeft geleerd waar op te letten om een bewerkte foto te herkennen en een waarde te geven op een schaal van 1 tot 5.

Richtlijn en labels

Een aantal maanden geleden werd in de Verenigde Staten door de American Medical Association een richtlijn aangenomen dat reclamemakers moet aansporen om terughoudender te zijn bij het bewerken van foto’s op een wijze dat onrealistische verwachtingen schept bij de kijker. Daarnaast is er in diverse landen in Europa al het idee om bewerkte foto's te voorzien van een label waarmee te zien is in hoeverre een foto is bewerkt. Dergelijke labels zouden met name jonge vrouwen moeten beschermen.

Hieronder een aantal voorbeelden, meer foto's zijn hier te bekijken.

Lees meer over: