Super Bowl: Cijfers van Twitter, Facebook en Google

De Super Bowl in de Verenigde Staten heeft voor veel berichten gezorgd op zowel Twitter als Facebook. De finale in New Orleans werd gewonnen door de Baltimore Ravens.

Twitter

Op Twitter werden er in totaal 24,1 miljoen berichten over de wedstrijd en de halftime show geplaatst, aan het begin van de tweede helft waren er al meer berichten geplaatst dan het totale aantal berichten geplaatst op Twitter afgelopen jaar. Vlak na de spectaculaire halftime show van Beyoncé was er een stroomstoring en dit moment zorgde direct voor een piek op Twitter van 231.500 berichten per minuut. Het einde van de wedstrijd zorgde voor een piek van 183.000 tweets per minuut en een aantal belangrijke momenten tijdens de wedstrijd zoals touchdowns zorgden voor een hoop berichten.

Het einde van de halftime show van Beyoncé, een belangrijk moment tijdens de wedstrijd zorgde voor de hoogste piek van de avond, er werden op dat moment 268.000 berichten per minuut geplaatst. Hoewel Beyoncé al enkele jaren solo zingt maakte zij ooit deel uit van Destiny’s Child, de twee andere dames van de populaire groep kwamen ook nog op het podium en deze kleine reunie was goed voor 257.500 berichten per minuut. Het nummer Single Ladies van Beyoncé was goed voor ruim 252.500 berichten per minuut.

Facebook

Facebook had eveneens een aardige avond en het belangrijkste moment was de winst van de Baltimore Ravens, op de tweede plaats het optreden van Beyoncé. Afgelopen jaar was de Super Bowl op de verkiezingen na het meest besproken evenement op het sociale netwerk. Er was een groei te zien wat betreft berichten op Facebook gerelateerd aan Beyoncé even voor 20:00 uur lokale tijd, na 22 minuten was het aantal vermeldingen van haar naam gestegen met 49.000 procent. Er werd tevens veel gesproken over Kelly en Michelle, de twee andere dames van Destiny’s Child. Het aantal berichten waarin de twee dames werden genoemd steeg met 10.000 procent. Het uitvallen van de stroom was uiteraard ook op Facebook een belangrijk moment, het aantal berichten met het woord 'lights' steeg met 66.000 procent, blackout, power en outage werden verder veel gebruikt.

Google

Dan enkele cijfers van Google. Het bedrijf laat weten dat er het meest gezocht werd op M&M's gevolgd door Beyoncé. De Baltimore Ravens kwam op de derde plaats, de San Francisco 49ers op de vierde plaats. De top 5 wordt afgesloten door Colin Kaepernick, een speler van de 49ers. In de onderstaande grafiek van Google is goed te zien wanneer de stroomstoring plaatsvond, even na de halftime show. Google benadrukt tevens dat de uitgezonden commercials voor een hoop zoekopdrachten hebben gezorgd, op YouTube werd er het meest gezocht naar de commercials van M&M’s, Mercedes, Disney, Lincoln, en Audi. Als laatste waren er pieken wat betreft Gangnam Style, Alicia Keys en Beyoncé.

google_search_super_bowl

Advertenties

Twitter werd overigens wel het vaakst genoemd in de 52 commercials die werden uitgezonden. In 26 van de 52 commercials was er een verwijzing naar Twitter te zien, bijvoorbeeld in de vorm van een hashtag of een account. Facebook kwam in slechts 4 commercials voor en Google+ werd verder helemaal niet gebruikt in de commercials.

Lees meer over: , ,