Resultaten Google verbeteren met tool van ontwikkelaars Facebook

Een aantal ontwikkelaars van Facebook, Twitter en MySpace hebben een tool gemaakt waarmee de zoekresultaten van Google volgens hun relevanter worden gemaakt. Het initiatief 'Focus on the User' is een antwoord op de recente integratie van Google+ in de zoekmachine. Het sociale netwerk heeft hierdoor een prominente rol gekregen in vooralsnog alleen de Engelse versie van de zoekmachine. De vandaag geïntroduceerde tool richt zich op de plekken waar nu alleen maar resultaten van Google+ worden getoond.

Rechterkant

Zo is er bijvoorbeeld het blok dat vaak rechts naast de zoekresultaten wordt geplaatst na het uitvoeren van een zoekopdracht. In het blok worden een aantal gebruikers en pagina's van het sociale netwerk getoond die aansluiten op de uitgevoerde zoekopdracht.

Echter is hetgeen wat in dit blok getoond wordt niet altijd even relevant en het zou wat dat betreft goed en logisch zijn als hier ook resultaten van andere sociale netwerken zoals Facebook en Twitter tussen zouden staan. Zo is bijvoorbeeld het Facebook profiel van Mark Zuckerberg relevanter om te tonen naast de resultaten als je zoekt op Facebook dan zijn Google+ profiel waar hij zelfs nog nooit een bericht op heeft geplaatst.

Een ander voorbeeld is de zoekopdracht "cooking". Wat Google doet is na het uitvoeren van de zoekopdracht aan de rechterkant als suggestie het Google+ profiel van Jamie Oliver tonen dat maanden geleden voor het laatst werd bijgewerkt, logischer volgens de ontwikkelaars is om hier zijn Twitter account te tonen die dagelijks wordt bijgewerkt. Zoek je rechtstreeks naar Jamie Oliver wordt zijn account op Twitter wel bovenaan getoond.

Het doel van de tool is om dit te aan te passen en relevantere resultaten te tonen.

Een screenshot als voorbeeld hieronder. Links staan de suggesties die Google zou tonen na het uitvoeren van de zoekopdracht "movies", rechts staan de aangepaste resultaten.

Uitproberen

Om de tool zelf uit te testen klik op de homepage op de blauwe knop "Try a More Relevant Google". Er opent dan een venster. Sleep de knop "Don't be evil" die hierin staat naar de balk met favorieten van de browser. Ga daarna naar Google.com en voer een zoekopdracht uit, klik daarna dan op de knop en de zoekresultaten worden aangepast.

Discussie

Direct na de introductie van de aanpassingen werd er al druk gediscussieerd over dat Google+ zou worden voorgetrokken op momenten dat bijvoorbeeld resultaten van Facebook en Twitter relevanter zouden zijn. Twitter kwam als eerste bijzonder snel met een statement waarop direct door Google weer werd gereageerd op Google+.

Aanvullend daarop liet Eric Schmidt weten dat Google+ helemaal niet wordt voorgetrokken ten opzichte van andere socialen netwerken en hij gaf aan dat bedrijven zoals Facebook en Twitter op dezelfde manier kunnen worden behandeld als nu Google+ als ze toegang zouden geven tot hun content. Het doel van de ontwikkelaars is om aan te tonen dat het tonen van relevantere resultaten nu eigenlijk al mogelijk is, wordt ongetwijfeld vervolgd.