Onderzoek Google: Wat mobiele gebruikers verwachten van websites

Google heeft recent opnieuw een onderzoek uitgevoerd naar wat gebruikers verwachten van mobiele websites. Naar voren komt onder andere dat 61 procent van de gebruikers aangeeft weer snel te vertrekken naar een andere mobiele website in het geval dat een website niet direct hetgeen toont waarna werd gezocht. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat zonder een mobiel vriendelijke site bedrijven potentiƫle klanten juist sturen naar de concurrentie als deze wel een geoptimaliseerde site hebben.

Terwijl 75 procent de voorkeur geeft aan een mobiele versie van een website geeft 96 procent aan veel websites tegen te komen die duidelijk niet ontworpen zijn voor mobiele apparaten. Het merendeel van de gebruikers (67 procent) geeft aan sneller geneigd te zijn om een aankoop te doen als een site goed functioneert op mobiele apparaten.

74 procent geeft aan dat de kans groot is dat ze in de toekomst ook weer terugkeren naar een mobiel vriendelijke site. Heb je als bedrijf geen website geoptimaliseerd voor mobiele apparaten laat je wat dat betreft hier veel liggen waar concurrenten die wel een mobiel vriendelijke site hebben van kunnen profiteren. Aanvullend geeft 48 procent aan gefrustreerd te zijn na het bezoeken van een site die niet mobiel-vriendelijk is. 36 procent geeft aan het gevoel te hebben hun tijd te hebben verspild door deze sites te bezoeken.

Met name belangrijk voor mobiele websites is het gebruik van grote knoppen, minder content vergeleken met een desktopversie en mits van toepassing zo min mogelijk stappen om af te rekenen. Formulieren om informatie aan te vragen moeten zo min mogelijk velden bevatten. Snelheid van een site speelt ook een grote rol. Op de vraag wat belangrijk is qua informatie op een mobiele site werden een aantal zaken genoemd, onder andere een routebeschrijving, een knop om te kunnen bellen en openingstijden.

Het volledige onderzoek van Google is hier (PDF) te vinden.

Lees meer over: