Nieuwe interface Google Afbeeldingen

Eerder doken er al berichten van mensen op die een nieuwe interface voor Google Afbeeldingen hadden gespot. Nu is het moment al daar dat deze nieuwe interface daadwerkelijk doorgevoerd zal gaan worden. Dit is de grootste redesign voor de afbeeldingenzoeker van Google sinds 2001.

Dit betekent dat de zoekresultaten geheel op een nieuwe wijze worden getoond. Na het uitvoeren van een zoekopdracht zijn er alleen afbeeldingen te zien en overige informatie is standaard verborgen. Pas op het moment dat je op een afbeelding klikt wordt er een grotere preview getoond met daaronder meer informatie zoals de bron, afmetingen, etc. Voorheen was het zo dat een afbeelding in een frame werd getoond.

Details

Na het doorklikken op een afbeelding kom je op een detailpagina terecht. Je ziet dan de grote versie van de afbeelding met aan de rechterkant de bijbehorende informatie. Op de achtergrond zie je de website waarvan de afbeelding afkomstig is. De afbeelding ligt dus standaard over de website heen en kan gesloten worden middels het kruisje.

Navigeren naar de volgende pagina hoeft niet meer. Je scrolt gewoon door naar beneden en nieuwe resultaten komen automatisch in beeld. Maximaal kunnen er 1000 afbeeldingen onder elkaar worden getoond. Dit is overigens iets wat voorlopig nog niet in de reguliere zoekmachine doorgevoerd zal worden.

Adverteerders

Met de introductie van de nieuwe interface heeft Google direct een aankondiging voor adverteerders: Google Image Search Ads. Adverteerders kunnen hun eigen afbeelding als advertentie tonen in Google Images. Deze advertenties worden bovenaan de pagina geplaatst, bestaande uit een afbeelding en tekst. Voorheen werden er ook wel advertenties getoond alleen betrof het hier altijd advertenties bestaande uit tekst.

Statistieken

Tijdens de persconferentie bekend gemaakt door Marissa Mayer dat Google Images dagelijks meer dan een miljard views verwerkt en dat er maar liefst 10 miljard afbeeldingen zijn geïndexeerd. Dit waren er nog maar 250 miljoen in 2001. De meest gezochte zaken dit jaar tot nu toe zijn: Haiti, Kesha, Justin Bieber, Nicki Minaj en Avatar.

Beschikbaarheid

De nieuwe interface wordt deze week beschikbaar gemaakt. Uiteraard in het Engels maar diverse lokale versies van de zoekmachine worden ook vernieuwd.