Nieuwe filters Facebook Messages en test met betaalde berichten

facebook_logoFacebook heeft twee nieuwe filters toegevoegd aan Facebook Messages, afgelopen augustus nog voorzien van een nieuwe interface. De reden dat het sociale netwerk komt met deze nieuwe filters is omdat niet altijd alle berichten worden gezien. Dit komt onder andere doordat diverse berichten afhankelijk van de instellingen automatisch in de map Overige verdwijnen en deze map niet altijd wordt bekeken door alle gebruikers.

Basic Filtering en Strict Filtering

Het gaat om Basic Filtering en om Strict Filtering. Door Basic Filtering in te schakelen krijg je voornamelijk berichten in je Postvak IN van vrienden en mensen die je mogelijk kent zoals bijvoorbeeld vrienden van vrienden. Voor alle gebruikers die tot op heden in de instellingen de optie 'Wie kan je Facebook-berichten sturen?' hadden staan op 'vrienden van vrienden' of 'iedereen' zal Basic Filtering standaard worden ingeschakeld. Met Strict Filtering zie je de meeste berichten van je vrienden in je Inbox, voor alle gebruikers die de net genoemde instelling hebben staan op 'vrienden' zal Strict Filtering worden aangezet.

Facebook geeft aan dat met deze filters bepaalde berichten nu wel aan kunnen komen waar dit voorheen niet het geval was. Bijvoorbeeld een bericht van iemand die Messenger voor Android gebruikt, je contactgegevens heeft maar niet actief is op het sociale netwerk en dus geen vriend is. Of bijvoorbeeld een bericht die gestuurd wordt door een vriend naar je @facebook.com adres. Je kunt overigens altijd berichten van gebruikers waarvan je geen berichten wilt ontvangen verplaatsen naar de map Overige of rapporteren als spam. Ook kunnen gebruikers waarvan je geen berichten wilt ontvangen geblokkeerd worden.

facebook_messages_filters

Betaalde berichten

Aanvullend op de nieuwe filters start het sociale netwerk ook met een test onder een kleine groep gebruikers. De test geeft deze gebruikers de optie om tegen betaling van een klein bedrag ervoor te zorgen dat bepaalde berichten altijd in het Postvak IN worden geplaatst van de ontvanger en niet naar de map Overige verdwijnen. Het gaat dan om het versturen van berichten naar gebruikers waar momenteel nog geen relatie mee bestaat.

Het sociale netwerk noemt als voorbeeld dat je op deze manier een bericht kunt sturen naar iemand die je net hebt horen spreken op een evenement maar nog geen vrienden mee bent, een ander voorbeeld is als je iemand een bericht wilt sturen over een nieuwe vacature. Facebook geeft aan dat door het vragen een klein bedrag wat in dit geval vooralsnog een dollar is het aantal ongewenste berichten minder zou moeten worden.

In beide gevallen wil je er dan graag zeker van zijn dat het bericht aankomt bij de ontvanger en niet verdwijnt in de map Overige. Wat betreft de ontvanger zegt Facebook dat diegene er dan zeker van is dat belangrijke berichten altijd binnenkomen. Op dit moment is de test beperkt tot een kleine groep gebruikers in de Verenigde Staten. In de test is het aantal berichten dat op deze manier mag worden verzonden beperkt tot één bericht per week.

Lees meer over: ,