Nieuw kort en overzichtelijk beleid van Google

Om alle homepages van de zoekmachine wereldwijd attendeert Google nu gebruikers op het nieuwe beleid dat vanaf 1 maart zal gaan gelden. Op de bijbehorende website wordt uitgelegd dat Google meer dan 60 privacydocumenten vervangen heeft door door één privacybeleid. Het privacybeleid is geheel herschreven zodat het eenvoudiger en beter te begrijpen is. Tevens heeft Google de servicevoorwaarden herschreven om ze beter leesbaar en minder ingewikkeld te maken. Voor gebruikers moet het zo een stuk eenvoudiger worden om te bekijken waar gegevens wel en niet voor worden gebruikt. Google zegt dat je hierdoor als gebruiker betere zoekresultaten krijgt evenals advertenties.

Iedereen met een Google account gaat per 1 maart aanstaande automatisch akkoord met het nieuwe privacybeleid en de nieuwe servicevoorwaarden. Degene die niet akkoord gaan zullen hun account moeten sluiten want er is geen opt-out regeling.

Dit laatste is dan ook het belangrijkste punt waar vandaag veel kritiek op kwam. Google geeft aan dat een situatie waarbij sommige gebruikers de oude policy en sommige gebruikers de nieuwe policy hebben onwerkbaar is, ook voor gebruikers zelf. Verder zegt Google: "We wijzigen niets aan de instellingen van gebruikers waar het gaat om de informatie die zij delen of de zichtbaarheid voor derden van hun persoonlijke informatie."

D66

D66-Kamerlid Kees Verhoeven is in ieder geval nog niet overtuigd van de goede bedoelingen van Google. "Google lijkt een duister pad te zijn ingeslagen, gefixeerd op de gunst van de adverteerder. Het bedrijf legt de internetgebruikers zijn wil op of zet ze buitenspel. En de consument heeft geen alternatief" aldus Verhoeven.

In de onderstaande video van Google wordt het allemaal verder uitgelegd.

Lees meer over: ,