Microsoft start wedstrijd Bing It On in het Verenigd Koninkrijk

Microsoft start wedstrijd Bing It On in het Verenigd Koninkrijk

In september 2012 begon Microsoft met een campagne genaamd Bing It On om gebruikers van Google over te halen om Bing te gaan gebruiken. Het betrof een speciale website waar gebruikers zoekresultaten van Google en Bing met elkaar konden vergelijken zonder te weten welke zoekresultaten bij welke zoekmachine hoorde. De campagne was op dat moment alleen gericht op de Verenigde Staten en liep een korte tijd, eerder dit jaar werd Bing It On nog een keer opgestart in de Verenigde Staten. Later werd Bing It On opgevolgd door een geheel nieuwe campagne met als titel Scroogled waarmee Gmail, zoekmachine Google Shopping en ook Google Play zwaar werden aangevallen door het bedrijf.

Tot op heden waren alle reclamecampagnes gericht op de Verenigde Staten maar het bedrijf heeft nu besloten om Bing It On te starten in het Verenigd Koninkrijk. Google heeft in het Verenigd Koninkrijk een aanzienlijk groter marktaandeel dan in de Verenigde Staten. Volgens Statcounter ligt het marktaandeel van Google momenteel op 88.8 procent, eerder dit jaar liet Experian Hitwise UK al weten dat het marktaandeel van Google voor het eerst in vijf jaar was gezakt onder de 90 procent. Bing heeft volgens Statcounter momenteel in het Verenigd Koninkrijk een marktaandeel van bijna 7 procent. In de Verenigde Staten heeft Google een marktaandeel van iets meer dan 65 procent, Bing ongeveer 16 procent.

Voor de lancering van Bing It On werd nog even snel een onderzoek door Microsoft uitgevoerd waarvan de resultaten uiteraard in het voordeel van de zoekmachine uitvielen.

Despite having used Google’s own top queries, after carrying out 10 searches, 53% of people surveyed picked Bing search results more often, 34% of people picked Google results more often, and 13% of people chose Bing and Google results an equal number of times.
For the stats geeks, the margin of error is +/- 3% at a 95% confidence level.

Even when you compare it by query, Bing was preferred more often. Out of 10,000 searches carried out, Bing search results were chosen 39% of the time, whilst Google results were chosen 32% of the time and 29% of searches were draws.

Het is niet de verwachting dat Microsoft iets vergelijkbaars in Nederland zal lanceren.

Lees meer over: , ,