Microsoft richt nu alle pijlen op Gmail op Scroogled.com

Scroogled Microsoft lijkt er maar geen genoeg van te krijgen om eigen producten te promoten door producten van Google op zijn zachts gezegd in een kwaad daglicht te stellen. Aanvankelijk begon Microsoft afgelopen jaar nog rustig met alleen een campagne getiteld 'Bing It On' om de zoekmachine van het bedrijf te vergelijken met de zoekmachine van Google maar dit veranderde eind november toen er een grootste campagne werd opgezet om Google Shopping zwart te maken. Voor deze campagne trok Microsoft alles uit de kast op de website Scroogled.com, inclusief verwijzingen naar berichten van Google, berichten van nieuwssites, quotes van de twee oprichters van Google, video's en meer.

Gmail

Nu is Microsoft met een campagne gestart tegen Gmail om zodoende de eigen maildienst Outlook.com te promoten. De bovengenoemde website is geheel opnieuw ingericht om gebruikers te waarschuwen voor de maildienst van Google en te vragen om Outlook.com eens uit te proberen. Direct op de homepage geeft Microsoft aan alsof het 'Breaking News' nieuws is dat Google elk bericht in Gmail scant en kijkt naar keywords om zodoende relevante advertenties te kunnen tonen. Met screenshots, video's en nieuwsberichten wordt hier op de website verder op ingegaan om zo gebruikers te lokken naar Outlook.com. Het gaat zelfs zover dat er een petitie is geplaatst waarin het bedrijf Google oproept om te stoppen met het plaatsen van relevante advertenties door mails te scannen.

Google

Na navraag laat Google in een reactie weten: "Advertenties houden Google en veel van de websites die Google aanbiedt, gratis. We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat advertenties veilig zijn, niet hinderlijk en relevant. Geen enkele persoon leest je e-mail of informatie van je Google Account om advertenties te laten zien of gerelateerde informatie. Een geautomatiseerde wiskundige formule - vergelijkbaar met hetgeen we gebruiken voor Priority Inbox en het filteren van spam- bepaalt welke advertenties we tonen."

Het is niet de eerste keer dat Microsoft Gmail probeert zwart te maken, eerder maakte het bedrijf al een video 'Gmail Man' ter promotie van Office 365 die oorspronkelijk was gemaakt voor intern gebruik maar later toch werd gepubliceerd en later volgde nog de video Googlighting. Afgelopen dinsdag begon Microsoft overigens nog met oog op Valentijnsdag een actie om Bing te promoten ten kosten van de zoekmachine van Google.

Het is de vraag in hoeverre alles acties succesvol zijn, het ging in december vorig jaar nog mis op Twitter. Toen wilde Microsoft alle pijlen gaan richten op Android maar was het resultaat dat gebruikers de actie aangrepen om te klagen over producten van Microsoft.

Lees meer over: , , , ,