[Infographic] Inzet Social Media bij zoektocht naar baan flink gestegen

Uit onderzoek van Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden blijkt dat social media tegenwoordig een steeds grotere rol speelt bij het zoeken naar een baan. Vorig jaar zocht 21 procent van werkzoekend Nederland een baan via social media, dit jaar is dat gestegen naar 38 procent. Hierbij is met name het gebruik van LinkedIn flink gestegen, het zakelijke netwerk wordt door 79 procent van werkzoekend Nederland ingezet om een baan te vinden, dit is een flinke stijging in vergelijking met de 38 procent uit 2011.

Ook het gebruik van Facebook is flink gestegen, 41 procent van de werkzoekenden noemt Facebook als middel om een baan te zoeken, dit is een stijging van 29 procent.

Kijkend naar de manier waarop mannen en vrouwen een baan zoeken blijkt dat LinkedIn door bijna 10 procent meer mannen dan vrouwen wordt ingezet. Vrouwen gebruiken Facebook en Hyves dan weer iets meer. Vacaturesites zijn het belangrijkste middel om een baan te zoeken, 97 procent van de werknemers zegt hiervan gebruik te maken. Daarnaast zijn het uitzendbureau en de directe website van een organisatie populair.

Alle resultaten van het onderzoek in de infographic hieronder. Overigens is de belangrijkste reden om naar ander werk te kijken de negatieve sfeer. Ook een belangrijke reden is de inhoud van de huidige functie en vaak wordt de reisafstand genoemd.

Lees meer over: , ,