Hyves gaat zich richten op kinderen en jongeren

hyves_logo Hyves zal zich dit jaar meer en meer gaan richten op kinderen en jongeren zo blijkt uit een interview met managing director Remco Bos. "Hoewel we vooral onder de groep twintig- tot veertigjarigen veel publiek zijn kwijtgeraakt, hebben we toch nog een gebruikersgroep waar menig sitebeheerder jaloers op zou zijn" geeft Bos aan. "Dagelijks rond de achthonderdduizend gebruikers en maandelijks uniek meer dan drie miljoen."

Hyves raakte afgelopen jaar een grote groep gebruikers kwijt aan concurrent Facebook, meer dan aanvankelijk was verwacht met als gevolg dat het team kleiner is geworden en een deel van de technische ontwikkeling van het platform samen met TMG wordt gedaan. Er zijn echter er nog veel kinderen die beginnen met Hyves, sommige kinderen krijgen zelfs op zeven- of achtjarige leeftijd al een account cadeau. Het is nationaal, bij iedereen bekend en vertrouwd bij de ouders zegt Bos. De helft van de Nederlandse jeugd zou momenteel Hyves gebruiken en daarnaast is er nog een aardige groep gebruikers van veertig jaar en ouder, aan deze groep wordt momenteel ook geld verdient met reclame.

Dit jaar zullen in samenwerking met de doelgroep de nodige nieuwe features doorgevoerd gaan worden waarbij Games in ieder geval een grote rol gaan spelen, hoe dit er precies zal uit zal gaan zien is nog niet duidelijk. "In het eerste kwartaal van dit jaar ontwikkelen we op het Hyvesdomein een nieuw gamesplatform. Voor games werken we nu samen met Spil Games. Die samenwerking blijft, maar gaat wel door in een wat gewijzigde vorm."

Uit een recent onderzoek van Multiscope gehouden onder 13.000 Nederlanders bleek nog dat Hyves, na Facebook, nog steeds het bekendste netwerk is. Het aantal ondervraagden dat aangaf een profiel op Hyves te hebben lag wel ruim een derde lager dan in 2010.

Lees meer over: