Het AdSense-inkomstenaandeel

Google heeft een bericht online geplaatst met als doel om meer inzicht te geven aan AdSense-uitgevers. Daarom deelt Google de inkomstenaandelen voor de twee belangrijkste AdSense-producten: AdSense voor inhoud en AdSense voor zoeken. Google zegt onder andere het volgende hierover:

Uitgevers die AdSense voor inhoud gebruiken (dit zijn de meeste AdSense-uitgevers), verdienen wereldwijd een inkomstenaandeel van 68 procent. Dit betekent dat we 68 procent van de inkomsten die we incasseren van adverteerders, betalen voor AdSense voor inhoud-advertenties die op uw sites worden weergegeven. Het resterende bedrag dat we zelf houden, weerspiegelt de kosten van Google voor onze voortdurende investeringen in AdSense, waaronder de ontwikkeling van nieuwe technologie├źn, producten en functies die u helpen zo hoog mogelijke inkomsten te genereren met deze advertenties.

Dit bedrag omvat ook de kosten voor het ontwikkelen van producten en functies die onze AdWords-adverteerders in staat stellen advertenties weer te geven op onze AdSense-partnersites. Dit inkomstenaandeel is sinds de introductie van AdSense voor inhoud in 2003 niet gewijzigd.

We betalen onze AdSense voor zoeken-partners een inkomstenaandeel van 51 procent voor de zoekadvertenties die via hun implementaties worden weergegeven. Zoals bij AdSense voor inhoud weerspiegelt het gedeelte van de inkomsten dat we zelf houden, onze kosten, waaronder de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling die het bouwen en verbeteren van onze belangrijke zoek- en AdWords-technologie├źn met zich meebrengen. Het inkomstenaandeel voor AdSense voor zoeken is sinds de verhoging in 2005 gelijk gebleven.

We leveren ook aanvullende AdSense-producten, waaronder AdSense voor mobiele toepassingen, AdSense voor feeds en AdSense voor games. We maken de inkomstenaandelen voor deze producten nu niet openbaar omdat deze producten zich snel ontwikkelen en we nog steeds bezig zijn de kosten te bestuderen die hieraan zijn verbonden.

Lees meer over: ,