Google zet in op semantisch zoeken

Google zal in de komende maanden een aantal wijzigingen gaan doorvoeren binnen de zoekmachine, dit blijkt uit een interview dat The Wall Street Journal had met Amit Singhal. Google gaat namelijk flink inzetten op semantisch zoeken om zodoende de zoekresultaten relevanter te maken. Google kan hiermee de betekenis van zoekwoorden beter begrijpen en ook verbanden zien tussen zoekwoorden en zodoende kunnen er in plaats van gewone links in sommige gevallen al direct antwoorden of feiten worden weergeven. Het resultaat is dat je als gebruiker na het uitvoeren van een zoekopdracht direct een antwoord te zien krijgt en dus niet meer door hoeft te klikken. Nu moet hierbij wel gezegd worden dat het niet direct heel schokkend is want het is al wel langer zo dat Google direct antwoorden toont na het uitvoeren van bepaalde zoekopdrachten.

Lake Tahoe

Als voorbeeld wordt de zoekopdracht 'Lake Tahoe' genoemd. Zodra hierop gezocht wordt dan kan Google direct al een aantal feitjes die bekend zijn bij de zoekmachine tonen boven de normale resultaten zoals locatie, hoogte, gemiddelde temperatuur, etc.

Als er wordt gezocht naar bijvoorbeeld de grootste meren in Californië door het stellen van een vraag (What are the 10 largest lakes in California?) kan Google direct het antwoord geven in plaats van het tonen van links naar websites waarop het antwoord is te vinden. Doordat er in de afgelopen twee jaar stilletjes een database is gevuld met personen, plaatsen en dingen kan Google dit op deze manier gaan doen. Geschat wordt al dat de wijzigingen invloed hebben op mogelijk 10 tot 20 procent van alle zoekopdrachten.

Tevens is het zo dat Google hoopt dat op deze manier gebruikers langer op de pagina blijven daarnaast hoopt Google relevantere advertenties te kunnen aanbieden.

Lees meer over: ,