Google publiceert checklist voor mobiele websites

Maile Ohye, Developer Programs Tech Lead bij Google, heeft aangekondigd dat er nu een checklist beschikbaar is voor webmasters specifiek gericht op mobiele websites.

De checklist is bijzonder uitgebreid, alleen beschikbaar in het Engels en opgedeeld in drie verschillende onderdelen (Stop frustrating your customers, Facilitate task completion, Convert customers into fans!). Diverse genoemde punten in de lijst zijn voorzien van een link naar een relevante businesscase of een onderzoek. Ook zijn er diverse video's waarin Maile Ohye zelf aanvullende uitleg geeft over specifiek genoemde punten in de lijst.

In de checklist gaat het over een groot aantal verschillende punten, zoals het verwijderen van features waarvoor een plugin is vereist (denk aan Flash). Uiteraard is snelheid een kritisch punt evenals verdere optimalisaties op het gebied van opmaak, afbeeldingen en scripts. Ook het controleren van redirects is belangrijk. Iedereen die bezig is met de ontwikkeling van mobiele websites doet er goed aan om de checklist even te bekijken.

De checklist for mobile website improvement is hier te vinden. Een voorbeeld van een van de video's van Maile Ohye met aanvullende uitleg kun je hierboven bekijken.

Google Webmaster Tools

Recent werd er overigens nog een nieuw onderdeel toegevoegd aan Google Webmaster Tools onder Crawlfouten. Door hier op het tabblad Smartphone te klikken worden alle fouten getoond die zijn opgetreden toen de betreffende website werd gecrawld door Googlebot-mobile voor smartphones. Dit zijn fouten die niet zijn opgetreden voor desktop. Denk bijvoorbeeld aan server errors, verkeerde redirects en geblokkeerde URL's.