Google presenteert de Knowledge Graph

Google heeft zojuist officieel de Knowledge Graph gepresenteerd en geïntegreerd waardoor de zoekmachine intelligenter wordt en meer informatie kan tonen. Dit is iets waar Google eerder dit jaar al over sprak en het heeft tevens te maken met de blokken die meer informatie tonen gerelateerd aan de uitgevoerde zoekopdracht die al eerder, en meerdere keren sinds vorig jaar werden gezien aan de rechterkant naast de resultaten.

De Knowledge Graph is een grote database gevuld met informatie over personen, plaatsen en dingen, in totaal meer dan 500 miljoen met meer dan 3.5 miljard attributen. Denk bijvoorbeeld aan beroemdheden, gebouwen, steden, films, kunst, etc. De zoekmachine kan nu de betekenis van zoekwoorden beter begrijpen, verbanden zien tussen zoekwoorden en zodoende, mits dit relevant is uitgebreide informatie tonen direct aan de rechterkant naast de zoekresultaten na het uitvoeren van een zoekopdracht.

Taj Mahal en Leonardo Da Vinci

Google gebruikt als voorbeeld de zoekopdracht Taj Mahal. Zodra je zoekt op Taj Mahal kan dit om het beroemde gebouw in India gaan maar het kan ook gaan om de artiest met dezelfde naam of het casino in Atlantic City. Google kan dus het verschil tussen beiden begrijpen, na het zoeken op Taj Mahal volgt er aan de rechterkant een blok met meer informatie wat in dit geval grotendeels te maken heeft met het gebouw in India maar ook staat hier een vermelding over de artiest evenals een vermelding over het casino.

Een ander voorbeeld in er met de schilder Leonardo Da Vinci. Na het zoeken naar de schilder wordt er aan de rechterkant algemene informatie getoond evenals een aantal schilderijen en een blokje met schilders waar andere gebruikers naar zochten.

Omdat Google direct al feitjes weergeeft is het klikken op een website niet altijd meer nodig en tevens kan de aanvullende informatie zorgen voor nieuwe ontdekkingen.

Mobiel

Wat betreft de mobiele versie van de zoekmachine (Android 2.2 en hoger en iOS4 en hoger) zal de aanvullende informatie tussen de zoekresultaten worden geplaatst, in het geval dat een zoekopdracht meerdere betekenissen kan hebben zal Google boven de zoekresultaten een ribbon plaatsen om te achterhalen wat er precies wordt gezocht.

Uitrol

De aanvulling wordt in de komende tijd langzaam uitgerold voor gebruikers in de VS. Er is overigens geen manier voor websites die gaan over een bepaald onderwerp om in aanmerking te komen om getoond te worden in deze blokken met informatie.

Lees meer over: ,