Google over Panda en kwaliteit

Zoals gebruikelijk is Google constant bezig met het verbeteren van zoekresultaten. In de afgelopen maanden heeft Google zich specifiek ingespannen om gebruikers kwaliteitssites in de zoekresultaten van Google te laten te vinden met als gevolg een aanvulling aan het Google-algoritme, het zogenoemde Panda-algoritme. Deze update heeft vooralsnog alleen betrekking op Engelstalige websites en het uitrollen per taal laat nog even op zich wachten omdat elke taal weer anders is. Google geeft dan ook aan dat de meeste webmasters zich momenteel nog nergens zorgen over te hoeven maken.

Extra informatie

Voor websites die wel het effect van deze update merken heeft Google wat extra informatie online gezet over de manier waarop Google naar kwaliteitssites zoekt. Het advies is nog altijd om je te richten op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring en niet te veel op rankingsalgoritmen, etc. Google zegt dat sommige websites zich te veel hebben gericht op de vorige Panda-algoritmewijziging, maar Panda is slechts één van de ongeveer 500 verbeteringen die Google dit jaar in het algoritme wil gaan doorvoeren.

"Sinds we Panda hebben geïmplementeerd, hebben we al meer dan tien aanvullende aanpassingen in onze rankingsalgoritmen aangebracht, en sommige site-eigenaren zijn er ten onrechte van uitgegaan dat veranderingen in hun positie werden veroorzaakt door Panda. Zoeken op het web is een complex geheel waarin veel factoren een rol spelen. We raden je dus aan om je niet op specifieke algoritmeaanpassingen te richten, maar op het leveren van een optimale ervaring voor gebruikers." aldus Google.

Pagina's verwijderen / Samenvoegen

Een andere tip die Google geeft is dat inhoud van lage kwaliteit op bepaalde gedeelten van een website effect kan hebben op de ranking van de hele site. Het verwijderen van pagina's van lagere kwaliteit, het samenvoegen of verbeteren van de inhoud van afzonderlijke, kwalitatief mindere pagina's tot nuttige pagina's, of het verplaatsen van pagina's van lage kwaliteit naar een ander domein zou je uiteindelijk kunnen helpen de ranking te verbeteren van de inhoud met hogere kwaliteit.

Lees meer over: , ,