Google legt uit waarom advertenties worden geplaatst

Normaal gesproken als je een zoekopdracht uitvoert dan zal Google een aantal advertenties boven de zoekresultaten plaatsen evenals aan de rechterkant. Boven de advertenties wordt in het grijs aangegeven dat het om advertenties gaat. Google zal nu achter deze vermelding een link gaan plaatsen "Waarom deze advertentie" waarvan je een screenshot hieronder ziet. Ook in Gmail zal dezelfde link worden geplaatst.

Advertentievoorkeuren

Na het klikken op de link wordt er een kleine popup getoond waarin wordt uitgelegd dat de advertenties die worden getoond gebaseerd zijn op je huidige zoektermen. In de tekst staat een link om advertentievoorkeuren te beheren. Je kunt dan adverteerders blokkeren en je eventueel afmelden voor gepersonaliseerde advertenties. Tevens op deze pagina aanvullende informatie plus een video met uitleg over gepersonaliseerde advertenties.

Adverteerders

Over de invloed van de wijzigingen op AdWords-prestaties geeft Google richting adverteerders het volgende aan: "Houd er rekening mee dat gebruikers die ervoor kiezen uw advertenties te blokkeren, waarschijnlijk ook niet op uw advertentie zouden klikken en een conversie zouden genereren als ze uw advertenties wel te zien zouden krijgen. Wanneer gebruikers zich afmelden voor gepersonaliseerde advertenties op pagina's met zoekresultaten en in Gmail, kunnen uw advertenties nog steeds aan hen worden vertoond. De targeting is alleen niet zo precies als voor advertenties die worden weergegeven aan gebruikers die zijn aangemeld voor gepersonaliseerde advertenties." aldus Google.