Initiatief Google gericht op mobiele websites (GetMo)

Al een tijdje voert Google in de Verenigde Staten campagne om bedrijven te wijzen op het nut van een mobiele website en nu start GetMo ook in Nederland. Het initiatief heeft als doel om bedrijven mobiel te maken. GetMo bevat alle instrumenten en bronnen die benodigd zijn om als bedrijf een website geschikter te maken voor mobiele apparatuur.

De mobiele markt biedt het bedrijfsleven steeds meer kansen. Ipsos en Google hebben onderzoek gedaan naar hoe consumenten internet gebruiken op hun telefoon en hieruit blijkt dat smartphone-bezitters zeer afhankelijk zijn van hun toestel. Internet op de telefoon wordt door 67 procent van deze consumenten dagelijks gebruikt en dat lijkt meteen een van de belangrijkste redenen waarom men niet zonder smartphone de deur uit gaat.

De manier waarop smartphones consumentengedrag beïnvloeden en veranderen blijkt uit de enorme toename van zoeken naar informatie via de mobiele telefoon, gebruik van apps en sociale netwerken en het bekijken van video. De consument is zo continu verbonden met het internet en gebruikt de telefoon ook tijdens andere activiteiten zoals TV kijken.

Koopgedrag

De smartphone bepaalt tevens sterk de manier waarop consumenten winkelen. 71 procent gebruikt de smartphone bij onderzoeken naar producten en diensten voor het aankoop- of contactmoment, 16 procent heeft een aankoop via de smartphone gedaan. Voor bedrijven is het dus cruciaal om bij de consument in beeld te zijn. Dat kan door gebruik te maken van op locatie gebaseerde services en opname in lokale zoekresultaten.

78 procent van de smartphone gebruikers zoekt naar lokale informatie op hun mobiel en 73 procent onderneemt actie in de vorm van een aankoop of het maken van contact.

GetMoMeter

Op de GetMo-website kunnen bedrijven gebruik maken van de GetMoMeter om na te gaan hoe hun websites eruitzien en presteren op mobiele toestellen. Daarnaast verschijnen er gerichte aanbevelingen om hun website te optimaliseren voor een mobiel publiek.

De website biedt daarnaast informatie over de laatste mobiele trends en goede voorbeelden van het bouwen van mobiele website, zodat bedrijven een effectieve mobiele strategie kunnen ontwikkelen. Verder zijn er case studies en een lijst van mobiele leveranciers die bedrijven kunnen helpen om hun sites geschikt te maken voor mobiel.

Tips

Aanvullend plaatste begin december vorig jaar het team van Google AdSense een aantal tips voor het optimaliseren van een website voor mobiel, deze tips nog even hieronder.

  1. Houd het snel. Ontwerp uw site zodat deze snel wordt geladen en tekst snel kan worden doorgelezen.
  2. Vereenvoudig de navigatie. Ontwerp duidelijke navigatie- en zoekfuncties.
  3. Wees duimvriendelijk. Ontwerp uw site zo dat gebruikers gemakkelijk interacties met de site kunnen uitvoeren, ongeacht de grootte van hun handen.
  4. Ontwerp met het oog op zichtbaarheid. Zorg dat uw klanten de site gemakkelijk kunnen lezen.
  5. Maak de site toegankelijk. Mobiele sites moeten geschikt zijn voor alle mobiele apparaten.
  6. Vereenvoudig conversies. Maak het uw gebruikers gemakkelijk aankopen te doen of contact met u op te nemen.
  7. Houd het lokaal. Consumenten zoeken voortdurend lokale informatie op hun telefoon.
  8. Zorg voor een naadloze overgang. Zet voor een naadloze overgang zo veel mogelijk functionaliteit van de desktopsite over naar de mobiele site.
  9. Gebruik omleidingen voor mobiele sites. Zorg ervoor dat gebruikers die uw website bezoeken via een mobiel apparaat, worden omgeleid naar uw voor mobiel geschikte site.
  10. Luister, leer en herhaal. Blijf de site voortdurend testen en optimaliseren.

Meer op howtogetmo.nl

Lees meer over: