Google geeft aan dat snelheid nu een ranking factor is

Google heeft bekend gemaakt dat de snelheid van een website nu officieel een ranking factor is. Google geeft aan geobsedeerd te zijn door snelheid op het web en wil er dan ook alles aan doen om het web sneller te maken. Daarom wordt vanaf nu de laadtijd van een website meegenomen om sites te ranken in de zoekresultaten. Snellere sites zullen hier dus voordeel bij hebben en hoger in de resultaten komen te staan terwijl langzamere sites minder zullen scoren.

Google geeft verder aan dat het ook voor de bezoekers belangrijk is, bezoekers besteden immers minder tijd op langzamere websites.

Afgelopen jaar gaf Matt Cutts nog aan dat de snelheid van een website mogelijk belangrijk zou gaan worden, "Het zou eigenlijk eerlijk zijn dat als je een snelle website hebt je hiervoor een kleine bonus krijgt" aldus Matt. Snelheid heeft uiteraard nog niet zoveel invloed als de relevantie van een pagina maar het is wel aan te raden om te bekijken of de laadtijd verbeterd kan worden. De snelheid van een pagina is op dit moment alleen een ranking factor op Google.com en staat los van de Caffeine update.

Webmaster Tools

Google biedt allerlei hulpmiddelen om je snelheid sneller te maken, zo kun je in Google Webmaster Tools eenvoudig bekijken hoe snel je website is. Je vindt de optie Siteprestaties onder het menu item Labs. Verder heeft Google een Open source Firefox/Firebug Add-on ontwikkeld, deze Add-on en andere tools vind je hier.

Google Analytics

Ook Google Analytics werkt mee om de snelheid van je website te bevorderen. Naast de reguliere code introduceerde Google onlangs een alternatieve Analytics code om je website mee te meten, het asynchronous tracking script. Overstappen is niet direct nodig al biedt deze wel een aantal voordelen ten opzichte van de standaard code.

Lees meer over: , , ,