Google gaat vragen waarom je op het kruisje van een advertentie hebt geklikt

Google gaat vragen waarom je op het kruisje van een advertentie hebt geklikt

Sinds afgelopen jaar kun je als gebruiker advertenties van Google die worden getoond op websites door te klikken op het kruisje negeren. Zo kan een irritante advertentie eenvoudig worden verborgen, na het klikken op het kleine kruisje rechtsboven zal de betreffende advertentie niet meer worden getoond. Sinds het bedrijf de optie heeft doorgevoerd hebben gebruikers al miljoenen keren advertenties weggeklikt en deze gegevens worden gebruikt als signaal om advertenties in de toekomst nog relevanter te kunnen maken.

Om nog meer gegevens te kunnen verzamelen over deze advertenties zal het bedrijf vanaf nu gebruikers gaan vragen waarom ze op het kruisje van een advertentie hebben geklikt. Zoals hieronder in de screenshot is te zien kan er worden aangegeven dat je als gebruiker de advertentie bijvoorbeeld te vaak hebt gezien of dat de advertentie teveel afleidde, zo kan er telkens gekozen worden uit drie standaard antwoorden. Het is overigens niet vereist om een keuze uit de getoonde antwoorden te maken om een advertentie weg te klikken.

De korte enquĂȘtes zullen eerst alleen in Engelssprekende landen worden getoond.

google_ad_vragenlijst