Google gaat mobielvriendelijke websites voorzien van labels

Google gaat mobielvriendelijke websites voorzien van labels

Afgelopen maand was Google aan het experimenteren in de mobiele versie van de zoekmachine met verschillende manieren om websites te markeren als mobielvriendelijk. De experimenten zijn succesvol verlopen en het bedrijf zal vanaf nu mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekmachine gaan voorzien van een label. Een voorbeeld van het nieuwe labeltje is hieronder te zien. Een label 'Mobile-friendly' zal in het zoekresultaat direct onder het adresworden geplaatst, nog voor de korte omschrijving van de pagina.

google_mobielvriendelijk_label

Een site moet aan een aantal regels voldoen om in aanmerking te komen voor het label.

  • Als eerste mogen er geen plugins gebruikt worden die niet op mobiele apparaten werken, denk bijvoorbeeld aan Flash.
  • De tekst op een pagina moet leesbaar zijn zonder dat het nodig is om in te zoomen. Een basisgrootte van 16 pixels wordt geadviseerd door Google.
  • De pagina moet zich automatisch kunnen aanpassen aan het scherm (Responsive) zodat een bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen of hoeft in te zoomen.
  • Er moet genoeg ruimte zitten tussen links zodat deze makkelijk aangeklikt kunnen worden. Een vrije ruimte van minimaal 32 pixels zowel horizontaal als verticaal wordt aanbevolen.

Mobile-Friendly Test

Nu bestond al PageSpeed Insights om te testen of een website op een mobiel apparaat (en ook op de desktop) goed functioneert maar met het doorvoeren van het nieuwe labeltje is er nog een extra tool gelanceerd. Op de homepage vul je een adres in en vervolgens zal de tool de URL gaan analyseren. Zodra de test is voltooid verschijnt het resultaat, indien de website mobielvriendelijk is zal "Awesome! This page is mobile-friendly" worden getoond.

Uiteindelijk is de Mobile-Friendly Test een stuk eenvoudiger als PageSpeed Insights en wordt er dus alleen aangegeven of een website mobielvriendelijk is. Wil je een website echt optimaliseren voor mobiele apparaten dan is dit resultaat niet voldoende, gebruik dan PageSpeed Insights om een website verder te gaan verbeteren voor mobiele apparaten.

Aanvullend op het nieuwe labeltje en de nieuwe tool om websites mee te controleren werd er recent nog een geheel nieuw rapport toegevoegd aan Google Webmaster Tools genaamd Mobiele Bruikbaarheid. Het rapport, te vinden onder het onderdeel Zoekverkeer, helpt je als beheerder van een site met het vinden van issues die mobiele bezoekers ondervinden.

google_mobile_test