Google Analytics Experiments, einde Website Optimizer

Het team van Google Analytics heeft een nieuwe toevoeging aan de statistiekendienst gepresenteerd, het gaat om Content Experiments. Met Content Experiments kun je als eigenaar van een website eenvoudig testen uitvoeren om bijvoorbeeld te bepalen of het beter is om een wijziging in de layout juist wel of niet door te voeren.

Je maakt dus meerdere versies van een pagina en toont deze willekeurig aan bezoekers, zo krijgt de eerste bezoeker versie A te zien van een pagina en een tweede bezoeker krijgt versie B voorgeschoteld. Op deze manier kunnen maximaal vijf versies van een pagina getest worden, je stelt zelf in welk percentage van alle bezoekers deelneemt aan de test.

Voor deze nieuwe feature maakt Google voor een groot gedeelte gebruik van de functionaliteit van Google Website Optimizer, dit is dan ook direct de reden dat Google heeft besloten om per 1 augustus Google Website Optimizer uit de lucht te gaan halen.

De feature wordt momenteel uitgerold naar alle gebruikers en is straks te vinden door binnen een profiel te gaan naar Inhoud en vervolgens naar Experimenten. Uitleg over het opzetten van een experiment lees je in de tutorial: Google Analytics - Experimenten.

Een demonstratie van Content Experiments hieronder in de video.

Lees meer over: ,