Gesponsorde resultaten Facebook

Facebook is gestart met het testen van gesponsorde resultaten, het gaat om advertenties die in beeld komen zodra je als gebruiker begint met het typen van een zoekopdracht in het zoekveld. Advertenties worden verkocht op cost-per-click basis en kunnen worden gericht op gebruikers die zoeken naar een pagina, applicatie, plaats of een evenement zonder dat hier toestemming voor nodig is van betrokken bedrijven. Zo kan bijvoorbeeld een ontwikkelaar van spellen een advertentie laten tonen zodra er wordt gezocht naar een concurrerend spel met als doel deze gebruikers te dirigeren naar een eigen spel.

Om een advertentie te mogen plaatsen moeten bedrijven of pagina's worden ingesteld, het is niet mogelijk om zoekopdrachten op te geven. Tevens worden advertenties alleen getoond in het vak met suggesties maar niet op de pagina met zoekresultaten. Een advertentie kan zowel naar een pagina, een applicatie of een specifiek berichten verwijzen.

Een voorbeeld zie je hieronder. Te zien is dat de zoekopdracht Jasper is getypt en vervolgens worden organische resultaten gecombineerd met gesponsorde resultaten.

Lees meer over: