George Ferris logo op homepage Google, uitvinder reuzenrad

George Ferris

Het is vandaag Valentijnsdag en daarom heeft Google net als voorgaande jaren weer een speciaal logo op de homepage van de zoekmachine geplaatst. Het gaat om een gecombineerd logo vandaag want niet alleen staat deze in het teken van Valentijnsdag maar ook staat het logo in het teken van de geboortedag van George Ferris, een ingenieur die vooral bekend is geworden vanwege het uitvinden van het reuzenrad in het jaar 1893. Het is de tweede keer dat Google op Valentijnsdag een logo op deze manier combineert, in 2010 combineerde Google het logo met een logo voor de Olympische Winterspelen.

Werkende kopie en voorgaande logo's

Hieronder zie je een video van de doodle van vandaag, een werkende kopie is op deze pagina te bekijken waar ook de voorgaande logo's in het teken van Valentijnsdag zijn te bekijken. Google plaatst sinds het jaar 2000 al logo's in het teken van Valentijnsdag en afgelopen jaar was het de eerste keer dat er een geanimeerd logo werd geplaatst. Het ging om een verhaaltje over een jongen die het perfecte cadeau voor Valentijnsdag probeert te zoeken met het nummer Cold, Cold Heart van Tony Bennet op de achtergrond.

Op deze pagina tevens de logo's geplaatst in 2011 en in 2012 op de homepage van Google Brazilië waar Valentijnsdag niet op 14 februari maar in de zomer op 12 juni valt.

In 2005 plaatste Google tevens een aangepast logo op de homepage van het toenmalige Froogle, dit is tegenwoordig Google Shopping en ook Gmail kreeg in dat jaar een aangepast logo. In 2006 werd het logo van Google Checkout aangepast voor Valentijnsdag en van 2007 tot en met 2011 kreeg YouTube elk jaar op Valentijnsdag een logo. Als laatste werd er een aantal keer op de homepage van Orkut een logo geplaatst.

George Ferris

Dan George Ferris, de uitvinder van het reuzenrad werd geboren op 14 februari 1859 in Galesburg in de Amerkaanse staat Illinois. Zijn ouders waren George Washington Gale Ferris Sr. en Martha Edgerton Hyde, George had verder nog een oudere broer genaamd Frederick die geboren was in 1843. Vijf jaar na de geboorte van George verkochten zijn ouders hun melkveebedrijf om vervolgens te verhuizen naar Carson City in Nevada. Zijn vader was landbouwkundige en hovenier en onder andere verantwoordelijk voor het importeren van een groot aantal bomen uit het oosten die geplant werden in de stad.

In 1875 verliet George Ferris Nevada om naar de militaire school in Oakland te gaan waar hij in 1876 afstudeerde. Daarna ging hij naar het Rensselaer Polytechnic Institute, een gerenommeerde particuliere technische universiteit in de stad York in de staat New York in 1824 gesticht door Stephen Van Rensselaer, een nazaat van een Nederlandse familie. Hij studeerde in 1881 af om daarna een carrière te beginnen in de spoorwegindustrie. George Ferris begon in het begin een eigen bedrijf in Pittsburgh. G.W.G. Ferris & Co was gericht op het testen van metalen en het inspecteren van spoorwegen en bruggen.

Wereldtentoonstelling Chicago

Toen bleek dat de World's Columbian Exposition in 1893 georganiseerd zou worden in Chicago vertrok George naar deze stad. De organisatie had een wedstrijd uitgeschreven voor ingenieurs om iets te bedenken voor de wereldtentoonstelling dat indrukwekkender moest zijn als de Eiffeltoren die werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1889.

Uiteindelijk moest het origineel en uniek zijn. George Ferris kwam toen met het idee om een reuzenrad te bouwen van waaruit bezoekers de gehele wereldtentoonstelling zouden kunnen overzien. De organisatie was aanvankelijk met oog op veiligheid niet enthousiast over het idee maar nadat Ferris bleef aanhouden en tevens een aantal investeerders had gevonden mocht de bouw doorgaan. De organisatie had op dat moment de hoop dat het reuzenrad mogelijk alle schulden zou betalen en mogelijk zelfs winst zou kunnen maken.

Het reuzenrad had 36 cabines, elk met 40 stoelen. In elke cabine konden 60 mensen waardoor de totale capaciteit kwam op 2160 mensen. Toen de wereldtentoonstelling eenmaal opende gingen per dag 38.000 mensen in het reuzenrad, een ritje duurde 20 minuten en de kosten waren 50 cent per ticket. Uiteindelijk zijn 2,5 miljoen mensen het reuzenrad van de wereldtentoonstelling ingestapt nadat deze werd gesloopt in 1906.

Nadat de wereldtentoonstelling in Chicago tot een einde was gekomen claimde George Ferris dat de organisatie en de investeerders zijn deel van de opbrengsten van meer dan 750.000 dollar hadden gestolen. Het gevolg hiervan was dat er twee jaar lang rechtszaken werden gevoerd. De vader Georde overleed in 1895 en hij zelf overleed op 22 november 1896 in een ziekenhuis in Pittsburgh. Hieronder zie je een foto van het eerste reuzenrad.

Reuzenrad bedacht door George Ferris

London Eye en New York

Tegenwoordig heeft vrijwel elk attractiepark een reuzenrad en ook in diverse steden is een groot reuzenrad te vinden. Het meest bekend is misschien wel de London Eye, ook wel Millennium Wheel genoemd met een hoogte van 132 meter. Het grootste reuzenrad ter wereld en staat momenteel in Singapore. De Singapore Flyer heeft een hoogte van 165 meter, heeft 28 cabines, een capacititeit van 980 mensen en een ritje duurt 30 minuten.

Afgelopen september was er echter het bericht dat New York een reuzenrad zal gaan krijgen van 191 meter hoog met 36 cabines. De bouw gaat volgend jaar beginnen en wordt uitgevoerd door Starneth uit Denekamp. Het bedrijf bouwde ook de Londen Eye.

london_eye

Lees meer over: ,