Gebruik Facebook verzevenvoudigd in twee jaar

Het gebruik van het sociale netwerk in Nederland is in de afgelopen twee jaar verzevenvoudigd zo blijkt uit een onderzoek van Multiscope dat gehouden werd onder ruim 13.000 Nederlanders. Waar social media zich 2 jaar geleden nog in een overgangsfase leek te bevinden, is het nu echt onderdeel geworden van ons dagelijks leven. De naamsbekendheid is onverminderd hoog (97%) en het aantal mensen dat een profiel op minimaal één van de bekende sociale netwerken heeft, steeg van 89% naar 93%. De grote stijging zit vooral in het aantal uren dat we online aan het ‘socializen’ zijn.

In 2010 netwerkte Nederland 40 miljoen uur per maand, 2 jaar later is dat met 50% gestegen naar ruim 60 miljoen uur. Grootste stijger onder de netwerken is Facebook. 62% van onze tijd op social media besteden we aan Facebook, waar dat 2 jaar geleden nog 16% was. Met een naamsbekendheid van 92% is Facebook ook het bekendste netwerk.

De naamsbekendheid van het zakelijke netwerk LinkedIn steeg relatief het hardst, van 46% naar 69% en de grote verliezer de afgelopen 2 jaar is Hyves. Het aantal ondervraagden dat aangaf een profiel op Hyves te hebben lag ruim een derde lager dan in 2010. Ondanks dat is Hyves, na Facebook, nog steeds het bekendste netwerk. Google+ is het enige nieuwe netwerk dat in de afgelopen twee jaar een rol van betekenis heeft weten te bemachtigen. Al blijft het aantal profielen (9%) nog ver achter bij de bekendheid (50%).

Bij de meeste sociale netwerken verwachten gebruikers er het komende jaar meer gebruik van te gaan maken. Het is LinkedIn dat de grootste groei kan verwachten. 15% meer mensen zeggen vaker gebruik te gaan maken van LinkedIn dan minder. Hyves mag zich zorgen maken over haar gebruik in de toekomst. Er wordt 48% vaker gezegd dat mensen in de toekomst minder zullen ‘Hyven’ dan dat men dat meer zal gaan doen.

De belangrijkste reden om social media te gebruiken is contact onderhouden met vrienden/familie (63%) of oude bekenden/collega’s (57%) en als aangenaam tijdverdrijf (38%). Ruim een derde gebruikt het vooral om foto’s te delen. 60% van de ondervraagden is het oneens met de stelling dat ze door het gebruik van social media minder ‘echt’ contact hebben met mensen. Een relatief groot deel van de mensen (42%) geeft aan dat social media een gevaar vormen voor hun veiligheid. 26% maakt zich geen zorgen.

Lees meer over: , , , ,